Commentaar Raoul du Pré

De argumenten tegen rekeningrijden worden één voor één weggenomen

Een voor een worden de bezwaren tegen een serieus onderzoek naar rekeningrijden weggenomen. 

Beeld Marcel van den Bergh / de Volkskrant

Nog niet zo lang geleden waren er op het ­Binnenhof enkele politieke taboes. De AOW-leeftijd en beperking van de hypotheekrenteaftrek stonden bovenaan. Uit angst voor de toorn van hun kiezers blokkeerden politici van VVD- en CDA-huize, waarvan er in elk kabinet wel een paar zaten, elke aanzet tot een serieus debat over deze kwesties. Totdat aan het begin van dit decennium – geholpen door de financiële crisis – het besef doordrong dat het tijd was voor de pragmatische maatregelen die door een leger deskundigen al jarenlang werden aanbevolen.

Rekeningrijden was het derde taboe, het enige dat nu nog fier overeind staat. Buiten het Binnenhof is het besef van de noodzaak inmiddels breed gedeeld. Zelfs de automobilistenlobby, aangevoerd door Bovag en ANWB, is voor een onderzoek naar de mogelijkheden. VVD en CDA zijn nog steeds zo mordicus tegen dat het thema bij voorbaat taboe werd verklaard bij de klimaatonderhandelingen. Het kabinet gaat geen ‘automobilisten pesten’.

Die automobilisten denken daar genuanceerder over, blijkt vandaag uit opinieonderzoek dat de Volkskrant liet uitvoeren. Zelfs de veelrijders die door een kilometerheffing naar verwachting meer gaan betalen, vinden afrekenen per kilometer eerlijker dan het huidige vaste ­tarief dat nu geldt voor gebruik van de wegen. Al is het maar omdat zij verwachten dat het helpt tegen de files. In de spits rijden nu heel veel mensen rond die geen noodzaak hebben om op dat moment op de weg te zijn.

De tegenargumenten worden zo een voor een weggenomen: technisch is het mogelijk, het draagvlak is groot en het huidige systeem van betalen via de accijnzen en de ­wegenbelasting loopt toch al op z’n einde omdat elektrische auto’s daarvan zijn vrijgesteld. Als iedereen een elektrische auto aanschaft, wat het kabinet beoogt, is met het oog op de schatkist sowieso een nieuw stelsel nodig.

Uiteraard moet dat zorgvuldig gebeuren, in combinatie met de afschaffing van andere belastingen. Noodzakelijk woon-werkverkeer mag niet onevenredig worden belast en betere spreiding moet vooropstaan. Maar een serieus onderzoek naar de mogelijkheden is het minste wat filerijdend Nederland nu van het kabinet mag verwachten.

Files en klimaat doen debat over rekeningrijden omslaan

Het kabinet-Rutte III zegt zich te verzetten tegen de komst van rekeningrijden. Maar op ministeries wordt al gewerkt aan de mogelijke invoering ervan.

Een ruime meerderheid van de Nederlanders wil de huidige wegenbelasting inruilen voor een vorm van rekeningrijden. Zelfs veelrijders (meer dan dertigduizend kilometer per jaar) en rechtse kiezers zijn overtuigd voorstander, blijkt uit een representatief onderzoek dat I&O Research heeft uitgevoerd in opdracht van de Volkskrant.

Automobilisten die veel kilometers maken, staan steeds positiever tegenover een vorm van rekeningrijden, blijkt uit onderzoek in opdracht van De Volkskrant. Ook de steun voor een spitstaks neemt toe. De belangrijkste uitkomsten van het onderzoek op een rij.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden