Datahandelaren denken een blik in uw ziel te kunnen werpen als ze weten welke artiesten u waardeert

Wekelijks nemen de cultuurspecialisten van de Volkskrant stelling in de wereld van film, muziek, theater of beeldende kunst. Deze week: Robert van Gijssel.

Heeft u op Facebook of wat voor sociaal medium dan ook weleens een duimpje opgestoken voor Björk of Tom Waits? En kreeg u daarna opgewekte boodschappen van progressieve politieke partijen in uw timeline? Dan weet u nu waar die vandaan kwamen. Politieke partijen en andere in uw profiel geïnteresseerde instanties kijken namelijk over uw schouder mee als u op Facebook of Twitter discussieert over pop, of een favoriete afspeellijst samenstelt op Spotify of Apple Music. Houdt u van Björk of Tom Waits, dan bent u een open, tolerant en vooruitstrevend persoon. Meer type Jesse Klaver dan Geert Wilders, zullen we maar zeggen.

Uw popsmaak bepaalt uw profiel, althans, dat denken onwelriekende bedrijven als Cambridge Analytica. De datahandelaren, die nu in opspraak zijn wegens het deze week aan het licht gekomen ‘datalek’ dat Trump aan zijn presidentschap moest helpen, denken een blik in uw ziel te kunnen werpen als ze weten welke artiesten u waardeert, en welke niet.

Volgens een artikel in The New York Times heeft Cambridge Analytica de kunst van het dataharken en profielvormen mede afgekeken van de Britse universiteiten Stanford en Cambridge. De psychometrische faculteiten, en dus de afdelingen die onderzoek doen naar persoonskenmerken, hebben uitgebreid gegraven in miljoenen likes voor met name popartiesten, en kwamen tot verbluffende inzichten.

Volgens een al in 2015 gepubliceerd onderzoek zijn liefhebbers van Morrissey, de ex-zanger van The Smiths, nogal neurotisch en dus mogelijk nog meer paranoïde en angstig dan hun zingende voorbeeld. Kan best interessant zijn voor partijen die graag spookbeelden oproepen - of voor handelaren in beveiligingssystemen en survivalkits.

Ruimdenkende partijen (en bakfietsverkopers) hoeven hun optimistische campagnefilmpjes (of fietsreclames) ook niet meer te richten op fans van de metalcoreband Bring Me the Horizon. Die fans hebben schijt aan alles en maken er gewoon graag een beetje een puinhoop van. Kun je niets mee, als GroenLinks.

Partijen die steun denken te verwachten van extraverte personen moeten volgens Stanford en Cambridge mikken op fans van rapper Gucci Mane, maar zeker niet op die in ruisende zwarte jurken geklede liefhebbers van de gothicband Nightwish. Nightwishfans zijn, alweer volgens de universiteiten, tobbers en binnenvetters waarmee je nu nooit eens gezellig aan een betere wereld kunt bouwen.

Draait u weleens een plaatje van Placebo, Rammstein of Judas Priest, dan zult u waarschijnlijk ooit zelf een eigen partij oprichten. Want fans van Placebo, Rammstein en Judas Priest zijn het nergens mee eens.

Eng? Kan zijn, maar de muziekprofielenhandel biedt ook mogelijkheden. Bent u zelf een vrij opgeruimd persoon, maar wilt u weten hoe de mensen aan de ‘dark side’ van de samenleving in het leven staan? Geef dan een paar likes aan Marilyn Manson, draai drie keer zijn laatste plaat op uw streamingdienst en houd vervolgens uw timeline nauwlettend in de gaten. Er gaat een wereld voor u open.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.