ColumnLisa Bouyeure

Dapper op Instagram: een selfie met poriën

Om dezelfde reden dat ik vroeger graag keek naar het ultra-Amerikaanse Extreme Makeover: Home Edition, waarin de maniakale presentator Ty als een wervelwind door afgeleefde huizen vloog tot er overal sierkussens, Griekse zuilen, themakamers en elektronische snufjes te vinden waren, klik ik soms een zéér uitgebreide make-uptutorial aan. Daarmee bedoel ik primer, foundation, concealer, contourstick, matterend poeder, wenkbrauwpotlood, wenkbrauwgel, lipliner, lippenstift, lipgloss, matte oogschaduw, glanzende oogschaduw, glitters, eyeliner, mascara, nepwimpers, bronzer, rouge, highlighter en tot slot fixeerspray om al die substanties gedurende de dag op hun plek te houden. Het eindresultaat wens ik geenszins op mijn eigen gezicht aan te treffen, maar ik heb veel respect voor het ambacht.

Deze week zat ik weer eens naar zo’n opmaakfilmpje te kijken, dit keer van een mooi meisje met sproeten. Ze smeerde, tekende, kwastte en poederde dat het een lieve lust was, tot al haar sproeten zorgvuldig waren weggeplamuurd. Daarna pakte ze er een bruin potlood bij en tekende nieuwe sproeten op de zojuist aangebrachte deklaag. Het leek me wat omslachtig, maar helemaal onbegrijpelijk vond ik het niet.

Zo’n uitgebreide make-uproutine, eerder voorbehouden aan de dragscene en het theater, raakte het afgelopen decennium ook in zwang bij de gewone jonge vrouw. En het kan haast geen toeval zijn dat het omarmen van het gebruik synchroon liep met de lancering van sociale media als Instagram en Snapchat, met hun ingebouwde mooimaakfilters, en van fotobewerkingsapps als Facetune. Smartphonemerken introduceerden functies met namen als ‘soft skin effect’ (Sony) en ‘beauty mode’ (Samsung). 

Filters gaven ons de middelen om korte metten te maken met storende bijzaken als poriën, vlekjes, schilfers, pukkeltjes, rimpels en littekens. Met huid, kort gezegd, het grootste menselijke orgaan, dat zich ook nog eens heel ongelukkig aan de buitenkant van het lichaam bevindt. In schoonheidscontreien is een digitaal opgepoetst velletje al jaren de norm. En daar spint de huidverzorgings- en make-upindustrie dan weer goed garen bij, want niemand wil achterblijven bij zijn socialemediapersona.  

Op Instagram gaan achter hashtags als #skinpositivity, #acnecommunity en #realskin honderdduizenden ­foto’s schuil van ongefilterde gezichten met imperfecties.Beeld Instagram

Als er tegenwoordig online toch een porie of puistje te zien is, dan is dat vaak in de vorm van een statement dat vervolgens dapper wordt genoemd. Zie bijvoorbeeld het artikel dat vrouwenblad Cosmopolitan deze week publiceerde, met de veelzeggende titel ‘Lana Del Rey heeft haar natuurlijke huidstructuur onthuld en ik ben betoverd.’ ‘Bij nadere inspectie’, jubelt de schrijver over een strandfoto die de zangeres op Instagram plaatste, ‘zijn haar echte poriën, bultjes en fijne lijntjes volledig te zien, met dank aan het ontbreken van een filter.’ Ja, voor zoiets is echt karakter nodig.

Maar het tij moet gekeerd worden, vinden steeds meer mensen die er niet als pasgeboren baby’s uit willen zien. ‘Kan 2021 het jaar worden waarin we het hebben van poriën weer normaal gaan vinden?’, vroeg een vrouw op Twitter. Op Instagram gaan achter hashtags als #skinpositivity, #acnecommunity en #realskin honderdduizenden foto’s schuil van ongefilterde gezichten met imperfecties, opdat we niet vergeten. De huidstructuurselfie heeft de make-uploze selfie van de troon gestoten.

Misschien voelt op Instagram ten strijde trekken tegen de Instagramhuid alsof je in de snackbar met bleekselderij staat te wapperen. Waarom zou men voor zo’n koude draderige stengel gaan, als de frikandellen voor het grijpen liggen? Natuurlijk, je kunt voorzichtig iets mompelen over calcium en vitamine C. Maar zolang het aanbod van de snackbar niet verandert, zal de belofte van kortstondige verzadiging altijd blijven lonken.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden