OPINIEMeelezers

Dankzij tips van binnenuit zien we wat pr-afdelingen willen dichttimmeren

In deze rubriek reageert de redactie op wat er leeft onder lezers. Deze week: de wens om verdieping en eigen onderzoek, en het sneeuwbaleffect van een goede tip.

Asielzoekers protesteren voor de poort van het asielzoekerscentrum in Zweeloo, eind juli.Beeld Marcel van den Bergh / de Volkskrant

Zoals zo ongeveer ieder groot bedrijf heeft ook onze uitgever een tak voor cursussen en workshops. Dinsdag mocht ik hier een presentatie houden over de Open Redactie, waarvoor ik verantwoordelijk ben. Door zo’n voordracht te geven, word je gedwongen van een afstandje te kijken naar wat we doen en naar wat het oplevert.

We leerden het afgelopen half jaar veel bij over voorkeuren van lezers. Zo zijn artikelen over duurzaamheid en natuur steevast populair onder de deelnemers van de Open Redactie. Net als zingeving en ethiek het goed doen, zoals we hadden kunnen verwachten na het succes van Fokke Obbema’s serie over de zin van het leven.

Lezers zien altijd graag artikelen met de strekking ‘gaat het er wel eerlijk aan toe bij xx’ (vul in: de Amerikaanse verkiezingen / de verdeling van staatssteun voor bedrijven / het Europese vluchtelingenbeleid). Ook artikelen die ingaan op hoe je je als individu moet verhouden tot een thema zijn geliefd, liefst in een persoonlijk, met geschiedenis en filosofie doorspekt essay – bijvoorbeeld over waarom zo veel mensen reizen als een recht zijn gaan zien – niet een ‘hoe ga je hiermee om op een verjaardag’-opzet.

Gevraagd naar invalshoeken zijn dataverhalen (bijvoorbeeld met coronagrafieken uit verschillende landen), reconstructies (hoe kon dit gebeuren?) en constructieve verhalen (wat zijn mogelijke oplossingen?) gewild. De grote voorkeur van lezers voor data kan een corona-effect zijn.

Het beeld dat hieruit rijst: Volkskrant-lezers willen graag dat we niet alleen actuele ontwikkelingen volgen, maar dat we ook regelmatig stilstaan, verdieping bieden en nog meer eigen onderzoek doen. Wat dat gewenste journalistieke onderzoek precies inhoudt en hoe representatief deze wens is voor alle lezers, gaan we binnenkort uitpluizen. 

Een stroom aan nieuwe tipgevers

In de onderzoeksverhalen van de Volkskrant zult u ze waarschijnlijk al vaak hebben gespot: de medewerkers die van binnenuit een boekje opendoen over problemen bij een organisatie of bedrijf. Hun tips leiden vaak tot spraakmakende stukken. 

Om de krant te tippen over bijvoorbeeld je eigen werkgever, is moed en enige aansporing nodig. We merken dat een publicatie leidt tot een stroom aan nieuwe verhalen van tipgevers. Zij zien hun problemen bevestigd of vinden juist dat de krant belangrijke punten over het hoofd ziet. 

Niet zelden zijn de binnenstromende tips reden voor een nieuwe publicatie. Omdat de informatie van betrokkenen zo belangrijk is voor het journalistieke werk, zetten we steeds vaker een oproep bij onthullende artikelen om meer informatie te delen.

Afgelopen week zagen we het directe effect van zo’n oproep. Zo kwam het ontluisterende verhaal over de chaos bij de immigratiedienst IND van Anneke Stoffelen en Irene de Zwaan vrijdag mede tot stand nadat lezers in een eerdere publicatie werden aangespoord om problemen bij de dienst te tippen. Naar aanleiding daarvan sprongen medewerkers in de pen en deelden ze belangrijke aanvullende informatie. 

Tips van binnenuit worden steeds belangrijk voor de journalistiek. Ze geven journalisten een inkijkje in een wereld die anders vaak, door communicatieafdelingen dichtgetimmerd, verborgen blijft.

Wilt u een misstand melden? Mail naar tips@volkskrant.nl. Liever anoniem tippen? Ga naar publeaks.nl.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden