LAAT HET STOPPENNadia Ezzeroili

Dag van de Pannekoek, Dag van de Hagedis – moet elke dag geclaimd worden voor awareness?

Niet alle moderne verschijnselen hoeven we goed te keuren. Er zijn zaken waar we ons tegen kunnen, nee móéten verzetten. Deze week is Nadia Ezzeroili het zat dat elke dag gekaapt wordt voor awareness van het een of ander.

Je zou het bijna vergeten, maar op de dag dat de premier een ‘intelligente lockdown’ aankondigde, moest het land eigenlijk stilstaan bij de Internationale Dag van het Consumentenrecht. Een dag waarop consumentenrechtenactivisten, zoals ze in een gezamenlijk persbericht hebben toegelicht, onder meer ‘overheden proberen over te halen hier meer aan te doen’. Deze speciale dag viel dit jaar overigens op een zondag, wanneer overheidsgebouwen doorgaans gesloten zijn, maar dat mocht niet deren.

Een dag eerder was het de Dag voor de Rivier en Tegen Dammen. En Steak & Blowjob Dag, in het leven geroepen ‘zodat mannen de moeite terug kunnen terugverdienen die zij in Valentijnsdag moeten stoppen om met bonbons en bloemen hun vrouwen te plezieren’. Verder konden we in maart de straat opgaan op Dag van de Dwerg (7 maart) en Wreedheidsdag (10 maart).

Op twee dagen na, was de hele maand maart volgeboekt met een Dag Van om ‘bewustzijn’ te creëren of iets onnozels te vieren. Dat geldt ook voor alle andere maanden.

De vraag is alleen: waarom? Waarom moet vrijwel elke dag in het jaar geclaimd worden voor gebedel om awareness?

De meeste dagen (tachtig in totaal), zo leerde ik na het lezen van een interview met de eigenaar van een specialedagen-database, zijn door de Verenigde Naties in het leven geroepen om aandacht te vragen voor maatschappelijke onderwerpen. Die dagen hebben tenminste nog een functie.

Maar wat moet je met een Dag van de Pannenkoek (19 maart), in het leven geroepen door bakspecialist Koopmans? Of met joligheid als de Dag van Naakt Tuinieren?

Iedereen kan een Dag Van uitroepen, zo gaf de database-eigenaar toe in het interview, hoe overbodig de extra aandacht ook moge zijn. Zo worden mensen op de Dag van de Lach (3 mei) aangemoedigd om te lachen, ook als je al van plan was om op 3 mei – net als de rest van het jaar – te blijven lachen om maar niet te huilen. En de Dag van de Handhygiëne (5 mei) wil, tijdens een crisis waarin desinfecterende handgel in sommige drogisterijen alleen nog verkrijgbaar is in ruil voor een nier, opeens concurreren met Bevrijdingsdag.

Er zijn geen speciale dagen meer over om bij stil te staan, zonder dat een Nationale of Internationale Dag Van zich aan je opdringt. Er zijn genoeg mensen voor wie een dag als 14 augustus een extra persoonlijke lading heeft, omdat die datum bijvoorbeeld valt op een geboorte- trouw- of sterfdag van een naaste. Maar dat schreeuwen ze niet per se van de daken, laat staan dat ze er awareness voor claimen.

Dat geldt niet voor de reptielenlobby. Die heeft 14 augustus namelijk al opgeëist en uitgeroepen tot Wereld Hagedissendag, zodat mensen zich  realiseren dat hagedissen ‘prima huisdieren’ zijn. Misschien handig om te weten als je een eenzame weduwe wil troosten met een zeeleguaan. Maar verder heeft iedereen precies niks aan deze boodschap.

Ik heb trouwens nog even opgezocht of mijn eigen geboortedag ook door een lobby of loeder is opgeëist. Wel, natuurlijk is dat het geval. Die dag blijkt namelijk te vallen op de Dag van de Komkommer. Bedacht door het GroentenFruitBureau, in het leven geroepen om de komkommeroogst en het opdrogen van de nieuwsstroom in te luiden. 

Typisch ergens, deze associatie met de meest kneuzige groentesoort in de winkelschappen. Maar het is vooral misleidend. Komkommers worden immers het hele jaar door geoogst in kassen. En nu het land in crisis is, gaat het nieuws de komende zomer ook geen komkommertijd beleven. 

Om alle hiervoor genoemde redenen roep ik bij dezen 23 mei uit tot de Nationale Dag van Niemand is Geïnteresseerd in je Awareness. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden