Complot

De Betrouwbare Mannetjes

Hij had het al direct gehad, in 2001. Een raar gevoel. Zo van hier klopt iets niet.

De betrouwbare mannetjes

Wisten we wel van Building Seven? Dat weten namelijk heel weinig mensen. Dat dat zeven uur ná de Twin Towers is ingestort. Terwijl daar dus helemaal geen vliegtuig ingegaan was. Kijk, hier zie je het. Huppakee, gaat-ie. Wéér symmetrisch, wéér op valsnelheid, in z’n eigen footprint, zo naar beneden. En dan moeten wij ­geloven dat dit door brandjes komt? Kom zeg. Dit was ­controlled demolition. Hij wilde niemand overtuigen verder, er waren gewoon heel veel vragen.

De Betrouwbare Mannetjes zagen theatermaker George van Houts bij Pauw zitten ter promotie van zijn nieuwe programma Kom Plot. We snakten naar een beetje inhoud, nadat we eerder op de avond Herman Brood-weduwe Bart Chabot (van boeken als Broodje gezond, Broodje ­halfom, Brood en spelen, en Broodje springlevend) bij ­Sybrand en Martine een campagne om meer brood te eten hadden zien openen. Omdat KRO-NCRV ‘nog altijd hard werkt’ aan een ‘nog altijd titelloze’ talkshow met Margriet van der Linden, mocht Tijd voor MAX een maandje de plek van DWDD innemen. Grachtengordeldier Peter Vandermeersch uitte via Twitter wat kritiek op het MAX-vehikel en kon van Jan Slagter per kerende post de tering krijgen: ‘Wat een arrogante opmerking. Het spijt me dat je nu maanden niet meer te zien zal zijn op tv. Wij zullen je niet vragen. #lummel #zakpatat’. De bejaardenmenner kreeg er de handjes voor op elkaar. ­Geweldig leuke vent is dat toch. En wat een grappige scheldwoorden.

Terwijl we zagen hoe VVD-fractievoorzitter Klaas Dijkhoff zich opwond over een lang stilgehouden naamswijziging van het bordspel Kolonisten van Catan, lazen we dat Tijd voor MAX twee weken langer krijgt omdat de ­beoogde DWDD-vervanger opnieuw niet op tijd klaar zou zijn. We kregen direct een raar gevoel. Frame voor frame keken we de Pauw-uitzending met Van Houts nog eens terug.­ Zelden hadden we een zorgvuldig opgebouwd imago zo, in z’n eigen footprint, in elkaar zien lazeren. Dit was toch ooit best een aardig programma? Waarom mocht zo’n ­kerel eigenlijk deze krankzinnige theorieën komen spuien? En waarom zit Diederik Jekel er om de drie ­dagen een nieuw televisieprogramma te verkopen?

George van Houts Beeld ANP

Al in augustus maakte de NPO bekend dat Matthijs van Nieuwkerk er in april een half jaar tussenuit zou gaan. Hoe kan je dan nu nog niet klaar zijn? De Tineke Schouten onder de samenzweringstheoretici mag zijn show ­gewoon ‘Kom Plot’ noemen en wij moeten geloven dat ­Margriet nog geen titel heeft? Er waren gewoon heel veel vragen. ‘Heeft u altijd al het haar van Frank Sinatra willen hebben? Dat kan!’ zong de allesverlammende stem van Martine van Os op de achtergrond de huiskamer in.

Presentatoren Sybrand Niessen en Martine van Os Beeld ANP Kippa

Zag dan werkelijk niemand wat hier gebeurde? De kritische blik, het ‘dresseren’ van de culturele voorlopers, het opzwepende tafelgeroffel (Nicooo!), stilletjes vervangen door Sybrands gezapige gekeuvel over de start van het ­aspergeseizoen. De klokkenluidende Vandermeersch ­onmiddellijk monddood gemaakt. En ondertussen ­leiden ze ons af met een relletje over een spelletje, zodat er toch nog wat te zeiken overblijft om het volk tevreden ontevreden te houden. Sluipenderwijs wordt met een fijnmazig netwerk een nieuwe realiteit gecreëerd waarin iedereen te verdoofd is om te zien wat er echt speelt. Het is heus geen toeval dat je met de letters van Tijd voor MAX ‘Matrix’ kan spellen. Nee, ze maken ons systematisch dommer door de samenleving van bovenaf, symmetrisch, in te laten storten. Iets wat wij in de business ook wel controlled demolition noemen.

Voor de komende week adviseren wij u de volgende mening:

Tijd voor MAR.

Veel plezier van uw nieuwe mening!

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.