Claimindustrie staat pas in kinderschoenen

Er dreigt een wildgroei aan 'claimstichtingen', maar het is nog te vroeg voor wettelijke maatregelen.

Een Volkswagen krijg een software-update. Na het dieselschandaal hebben meerdere eigenaren van Volkswagens de handen ineen geslagen bij het indienen van claims.Beeld epa

De Nederlandse consument neemt niet langer genoegen met een verontschuldiging voor slechte service, maar wil steeds vaker ook genoegdoening in de vorm van geld. Vooral bij financiële producten zoals woekerpolissen en hypotheken hebben consumenten al enige ervaring met het claimen van schade. Maar klanten gaan ook bij andere slechte producten of diensten schade in rekening brengen bij het bedrijf. Donderdag maakte Consumentenclaim bekend de NS aan te klagen voor de overvolle treinen. Eerder al bundelden bezitters van een Volkswagen hun krachten.

De claimende consument veroorzaakt inmiddels een wildgroei aan gespecialiseerde bureaus. Al zeker een half miljoen Nederlanders is aangesloten bij een tiental stichtingen. Zij eisen samen 1,6 miljard euro aan schadevergoedingen, en die bedragen kunnen verder oplopen als meer boze consumenten zich aansluiten bij een stichting.

De financiële belangen van de betrokken stichtingen zijn dan ook groot. Wie veel klanten aan zich weet te binden, kan hogere bedragen claimen en bij succes een hogere vergoeding ontvangen. De wildgroei aan stichtingen roept de vraag op of de claimstichtingen zelf wel zuiver opereren. De branche heeft al een code opgesteld, maar houdt zich tot nog toe matig aan deze richtlijnen. Zo ontbreekt er vaak een onafhankelijk bestuur en is weinig inzicht in de geldstromen van de stichtingen. Bij Loterijverlies, dat voor zijn klanten wel succes heeft in de rechtszaal is bijvoorbeeld sprake van schimmige geldstromen waar de oprichter persoonlijk van profiteert.

Toch is het te vroeg om op basis van de huidige ervaringen al wetgeving op te tuigen om klanten beter te beschermen tegen claimstichtingen. Bijna alle klanten zijn juist tevreden met de rechtszaken die namens hen gevoerd worden. Tot nog toe voelden veel gedupeerden zich machteloos om het als individu op te nemen tegen grote bedrijven. Door de krachten te bundelen slagen particulieren en kleine ondernemers er voor de eerste keer in om hun bank, verzekeraar, autoleverancier of loterijorganisatie aansprakelijk te stellen. De claimindustrie staat zo beschouwd pas in de kinderschoenen. Consumenten en de stichtingen moeten de tijd krijgen volwassen te worden.

Claimbedrijven schotelen mogelijke slachtoffers van misstanden panklare claims voor. Aan de gedragscode voor netjes claimen laten ze zich weinig gelegen liggen(+).

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden