Column De Week van de Hoofdredacteur

Brexit en Zwarte Piet, vermoeiend maar boeiend

Gratis theater

Dat zul je altijd zien: komt de Brexit-saga tot een hoogtepunt, bespeur ik bij mezelf een zekere Brexit-vermoeidheid. Bert Wagendorp hielp me, met een enthousiaste column waarin hij de Britten dankte voor het fantastische theaterspektakel. In de nieuwsvergadering wezen ze me terecht: de Brexit wordt nog steeds gretig gelezen op onze site. Nu werd ook ik deze week weer meegesleept, door het shakespeariaanse messengeslijp, door Jacob Rees-Mogg  en andere ‘types die op een of andere public school tot een karikatuur van zichzelf zijn geschoold’ (Peter de Waard), door het debat in het Lagerhuis. ‘Het enige gratis theater in Londen’, zei een gepensioneerde Britse accountant op de publieke tribune tegen onze correspondent Patrick van IJzendoorn. 

Maar economisch columnist Peter de Waard had een relativerende noot. In september had hij al geschreven dat de economische gevolgen klein zijn: ‘De Brexit eindigt als de millenniumbug. Heel veel drukte om niks.’ En deze week waarschuwde hij ons waar het echt zorgelijke nieuws vandaan kwam: van het geheel dramavrije Bundesministerium für Wirtschaft. Dat maakte een krimp van het Duitse bbp met 0,2 procent bekend. En, zoals De Waard stelt: ‘In economisch opzicht is Nederland een deelstaat van Duitsland.’  

Kritische zelfreflectie

Zwarte Piet, nog zo'n soap. Peter Giesen schreef over een discussieavond in Zaanstad: ‘Het Pietdebat mag door voor- en tegenstanders met grote verbetenheid worden gevoerd, bij het gros van de bevolking lijkt een andere emotie te domineren: dodelijke vermoeidheid’.  Die zin kwam Peter op het verwijt  van ‘wit privilege’ te staan. Bovendien moest hij bij het gewichtige commentaarberaad van de Volkskrant weer over Zwarte Piet discussiëren. In het commentaar  beschreef chef opinie Arnout Brouwers de vijandigheden en de beveiliging als ‘waanzin’:  ‘Enige kritische zelfreflectie zou de media niet misstaan. Zoals het nu gaat, kaapt een klein groepje militante voor- en tegenstanders alle aandacht – en daarmee het feest’.

Dat trokken wij ons aan. Toevallig vertelde chef politiek Raoul du Pré op dat beraad over de verwarring waar zijn jonge kinderen in verkeren door de verschillende soorten Pieten op tv. Dat bracht mij op het idee om bij ouders en kinderen te vragen hoe zij de mythe levend weten te houden te midden van de strijd. Dat zetten we in de krant van vandaag vóór het verhaal over de anti-Zwarte Piet-activisten, zodat ook het ‘gros van de bevolking’ eens aan het woord komt.     

The Correspondent

De oprichters van De Correspondent willen Amerika veroveren met The Correspondent, een droom die je alleen maar kunt bewonderen. Anne van Driel en Michael Persson volgden uitgever Ernst-Jan Pfauth en hoofdredacteur Rob Wijnberg en schreven er deze week een vermakelijk verhaal over.  Het lijkt een uphill battle te worden. In de VS zijn al heel goede verdiepende media. Bovendien blijkt Wijnberg in het gepolariseerde Amerikaanse landschap te moeten oppassen met de felle kritiek op andere media, vanaf het begin een van zijn marketingpijlers. Zo moest hij een tweet terugtrekken die Trumpiaans werd gevonden: ‘Stel je voor dat het nieuws over zaken ging die er écht toe doen, in plaats van zaken waarvan de elites willen dat je er cynisch en machteloos van wordt, zodat zij de show kunnen blijven runnen.’ 

Goed dat hij eens tegengas krijgt. Het was altijd al zonde dat Wijnberg zijn lovenswaardige project vooruit meent te brengen door goedwillende media verdacht te maken als instituten die geen onafhankelijke journalistiek kunnen brengen omdat ze worden uitgegeven door bedrijven met reclame-inkomsten. Als oud-hoofdredacteur van NRC Next weet hij dat krantenredacties net zo onafhankelijk werken als die van De Correspondent. Er zijn statuten, en NRC wordt voor 80 procent gefinancierd door lezers, de Volkskrant voor 86 procent. Gewoon mensen die kwaliteitsjournalistiek steunen, net als de leden van De Correspondent.   

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden