Media inGroot-Brittannië

Boycot Grolsch een nieuwe Britse rechtse tv-zender, dan drinkt de presentator Engelse ale

Een nieuw tv-kanaal tegen woke- en cancelculture kreeg een boycot aan zijn broek, maar dat pakt juist goed uit, ziet correspondent Patrick van IJzendoorn.

Oprichter Andrew Neil (links op het tv-scherm) vroeg bedrijven uit te leggen hoe GB News ‘haat’ verspreidt, maar kreeg geen reactie. Beeld AP
Oprichter Andrew Neil (links op het tv-scherm) vroeg bedrijven uit te leggen hoe GB News ‘haat’ verspreidt, maar kreeg geen reactie.Beeld AP

Hartlepool United is na vier jaar terug in de English Football League. De traditionele Engelse televisiezenders – BBC, Sky, ITV, Channel 4 – lieten deze heuglijke gebeurtenis voor de ‘Brexit-stad’ in het noordoosten van het land goeddeels aan zich voorbijgaan, maar bij The Great British Breakfast Show deed GB News-correspondent Rachel Sweeney ter plekke verslag, compleet met straatinterviews.

Dit typeerde het hoge Van Gewest tot Gewest-gehalte van de nieuwe Britse zender. En dat is precies de bedoeling. Er waren reportages over luchtvervuiling in de straten van Birmingham, over Ierse taalcursussen in Belfast en over overstromingen in Bedfordshire. In de studio’s was een vraaggesprek met de minister van Financiën, Rishi Sunak, over de kosten van de lockdown. De bewindsman had het lastiger dan in menig Lagerhuisdebat.

Kinderziekten

De lancering op zondagavond 13 juni werd door 336 duizend Britten bekeken, waarmee GB News de nieuwskanalen van BBC en Sky achter zich liet. GB News werd in de dagen erna geplaagd door kinderziekten. Zowel beeld als geluid waren ondermaats en het leek soms alsof de programma’s in een grot werden opgenomen. In zowel de progressieve The Guardian als de conservatieve Daily Telegraph gaven televisierecensenten één ster voor de moeite.

Tot dusver is GB News vooral zelf in het nieuws geweest. Dat is te danken aan Stop Funding Hate, een linkse pressiegroep die via sociale media adverteerders heeft benaderd met de oproep geen geld meer te steken in de conservatieve zender. Een voor een haakten ze af: Nivea, Ikea, Grolsch, Bosch, Vodafone, Kopparberg, The Open University. In paniek geraakt, lieten de ondernemingen weten dat de reclameboodschappen zonder hun medeweten waren doorverkocht door een reclamebedrijf.

Wat volgde, was een gretig tegenoffensief. Andrew Neil, de omroepveteraan die GB News heeft opgezet, nodigde bestuurders van de bedrijven uit voor een interview, om aan te geven bij welke programma’s precies ‘haat’ is verspreid. Tevergeefs, vooralsnog.

Onverwachte steun

GB News kreeg steun uit onverwachte hoek. BBC-producent David Waddell merkte op dat de Zweedse multinational, die zich had beroepen op haar ‘humanistische idealen’, filialen heeft in Saoedi-Arabië, Venezuela, de Filipijnen, Rusland en Egypte. ‘Maar een Britse nieuwszender die onder toezicht staat van mediawaakhond Ofcom is een stap te ver voor deze humanistische waarden.’

GB News-presentator Colin Brazier zette tijdens zijn show demonstratief een fles Timothy Taylor’s Landlord op tafel, een Britse ale. Twitterende kijkers lieten weten het Nederlandse Grolsch deze zomer over te slaan. Vodafone zag de bui (een boycot door klanten) al hangen en krabbelde snel terug. Het telecombedrijf gaf een overijverige medewerker van de sociale-media-afdeling de schuld. Bosch kondigde ook aan de boycot te gaan herzien.

Nuttige idioten

In zijn rubriek Mediawatch zei Neil dat topmensen in het bedrijfsleven zich als ‘nuttige idioten’ laten gebruiken. De Britse minister van Cultuur, Oliver Dowden, noemde de boycot een aanval op de vrijheid van pers en meningsuiting. ‘Waarden waarvoor vorige generaties hebben gevochten en hun leven voor hebben gegeven, lopen een steeds groter risico om te worden ondermijnd door een kleine maar luidruchtige minderheid.’

Voor GB News kan de boycot juist goed uitpakken. ‘Door te worden geboycot heeft het de Heilige Graal-status bereikt die haar voortbestaan zal garanderen’, schreef mediacorrespondent Sascha O‘Sullivan in CityAM. In The i, een onafhankelijke krant, merkte haar collega Adam Sherwin op dat GB News ‘onmisbaar is geworden voor mensen die de agenda van de zender omarmen en voor hen die de agenda verafschuwen’.

Patrick van IJzendoorn is correspondent in Londen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden