BMW X6 ziet eruit als uitsmijter in te krappe smoking

De BMW X6 ziet eruit als een uitsmijter in een te krappe smoking.

De BMW X6. Beeld EPA

De allerlelijkste auto die te koop is, lelijker dan dat legendarisch lelijke laatste model Ford Scorpio met die wazig loensende blik, lelijker ook dan de sympathieke Fiat Multipla met die knobbel boven zijn neus, dat is de BMW X6. Van zichzelf al mismaakt, verdient hij extra lelijkheidspunten door twee opzichtige dingen tegelijk te willen zijn: een gespierde terreinauto van onder, een snelle, slicke duivel van boven. Een doorzichtige poging de nouveau riche te paaien met dubbele poenigheid. Het optische resultaat is een uitsmijter in een te krappe smoking die nek en schouders intrekt omdat het plafond te laag is.

Het is ook nogal een designprobleem, als je SUV wilt zijn en tegelijk een sportief en elegant gestroomlijnde coupé: een combinatieniche die, op zich hulde daarvoor, BMW met de X6 als eerste aanboorde. Lastige is dat de lijnen bij een SUV graag de hoogte in willen, omdat hij hoog op de wielen staat en een zekere blokkerigheid bijdraagt aan optische robuustheid. De lijnen van een snelle, elegante coupé zijn daarentegen horizontaal en langgerekt. Quod nunc? BMW probeerde het met een traag aflopende daklijn, standaardelement van coupés, maar daarmee valt de bovenkant zo weg, en wordt de onderkant zo massief dat je de neiging hebt hem met pikhouweel, klimtouw en stijgklemmen te lijf te gaan.

Het kán dus wel, horizontaal en verticaal combineren. Dat bewijst het designsucces van de Range Rover Evoque. Elegant en robuust tegelijk, door een slimme designtruc. De taille van de Evoque, het gedeelte dat onder de ramen zit, is hoog - ziedaar het robuuste. Tegelijk trekt de taillelijn van helemaal naar voren tot helemaal naar achter één lange streep. Het dak doet hetzelfde - het loopt niet schuin af, maar gaat horizontaal door tot aan de achterkant. Daartussen lijkt niks te zitten - al het donkere glaswerk sluit aan. Daardoor lijkt het dak te zweven als een horizontaal streepje dat laag boven de romp hangt, dus ook het glasgedeelte oogt langgerekt.

Slim hoor. Hoe slim, dat is te zien aan de mate waarin deze ontwerptruc gekopiëerd is - De Citroën C4 Cactus doet het ook, en de gloednieuwe Q2 van het doorgaans designtechnisch juist zo vooroplopende Audi. En: de op de huidige autosalon van Parijs als concept gepresenteerde BMW X2, een broertje van de X6. Waaruit we moeten concluderen: de X6 is als ontwerpoplossing de loser. Dat maakt hem ook wel weer een beetje aandoenlijk.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden