Lezersrbieven Donderdag 24 januari

Bijbouwen doet huizenprijzen niet zakken

De ingezonden brieven van donderdag 24 januari. 

Opstapwoningen in Nijkerk. Beeld Raymond Rutting

Brief van de dag

Het artikel van Hans Mersmann over de Nederlandse woningmarkt zal bij menig deskundige de wenkbrauwen hebben doen fronsen (O&D, 22 januari). Mersmann gaat in zijn stuk in tegen de Britse econoom Ryan-Collins die in een interview in deze krant (17 januari )verklaarde dat de sterke stijging van de huizenprijzen vooral veroorzaakt wordt door royale financieringsmogelijkheden.

Volgens Mersmann is dat onzin. Hij schrijft dat het ‘een breed gedeelde opvatting in ons land’ is dat alleen door snel en veel te bouwen de prijsstijging kan worden beteugeld. Ik deel deze breed gedeelde opvatting niet. Daarbij voel ik me gesteund door de uitkomsten van het Parlementair onderzoek Huizenprijzen (2013). Drie citaten uit het eindrapport: ‘De huizenmarkt is een voorraadmarkt: een forse extra jaarlijkse woningproductie voegt relatief weinig toe aan de bestaande woningvoorraad.’ (Even als voorbeeld: in Amsterdam zijn er in 2017 per saldo 4.774 woningen bij gekomen op een voorraad van 428 duizend oftewel iets meer dan 1 procent.) ‘De vraagfactoren veroorzaakten hoofdzakelijk de prijsstijging’ en ‘in Nederland werd de stijgende vraag extra gefaciliteerd door verruiming van de kredietmogelijkheden en financiële innovaties door hypotheekverstrekkers’. Bijbouwen moet, maar effect op de prijs hoef je voor de korte en middellange termijn niet te verwachten.

Harko van den Hende, Amsterdam

Stel je eens voor

Die led-tv’s zijn zo zuinig, dan kunnen we net zo goed een (veel) grotere kopen...

En die terrasverwarming gebruikt helemaal geen stroom

Die werkt op gas!

Stel je voor dat je geen wifi hebt op zolder. Dat kan niet dus een extra repeater en/of versterker.

Stel dat je midden in de nacht een mail mist. Dus dag en nacht de wifi aan.

Stel dat we ineens op een onverharde weg uitkomen. Dan is zo’n SUV best handig.

Stel je voor dat we de klimaatdoelen niet halen...

Zweitse de Wit, Gasselternijveen

Schipholschaaktournooi

Het artikel van Peter de Waard over een Schiphol (Economie, 23 januari) in zee lezende schoot mij het idee te binnen dat ik een paar jaar geleden kreeg toen ik het Tata-schaaktoernooi in Wijk aan Zee bezocht.

De partijen waren een beetje te hoog gegrepen voor me en ik besloot de duinen op te wandelen. Zodat ik vervolgens het enorme Tata Steel terrein kon bewonderen, maar ook schrok van de enorme luchtvervuiling .

Het idee : deze industrie inruilen voor een nieuw Schiphol op dit terrein met een gedeelte in zee.

Klinkt fors inclusief een aantal op het eerste oog vervelende gevolgen, maar wat meer naar de langere termijn gekeken, lijkt me dit idee alleen maar verleidelijker te worden.

Het Tata schaaktoernooi moet dan wel het Schiphol schaaktoernooi gaan heten.

Theo Rooijakkers, Utrecht

Le-vens-gevaarlijk

Hans de Boer van VNO-NCW vindt Jesse Klaver levensgevaarlijk bezig mbt zijn plan voor CO 2-belasting. (Ten Eerste, 23 januari). Dat is diezelfde Hans de Boer die Jesse Klaver levensgevaarlijk bezig vond met zijn standpunt over het afschaffen van de dividend belasting. Dat viel achteraf wel mee.

Deze Pavlofreacties van de VNO-NCW voorzitter zijn een beetje aan inflatie onderhevig en moeten volstrekt niet meer serieus genomen worden.

Jos Bonink, Tilburg

Vroeg beginnen s.v.p.

Natuurlijk is het vreemd als mbo studenten wel een examen rekenen moeten afleggen, maar dat dit examen dan niet meetelt voor hun diploma, zoals Ton van den Hout opmerkt (Geachte Redactie, 22 januari).

Maar toch is dit niet het echte probleem.

Het echte probleem is dat heel veel mbo studenten noch in het basisonderwijs, noch op het vmbo zelfs maar de eenvoudigste beginselen van rekenen blijken te hebben geleerd.

Zij zouden dit niet op het mbo bijgebracht moeten krijgen. Rekenonderwijs op het mbo zou beperkt horen te zijn tot rekenvaardigheden die specifiek vereist zijn voor het beroep waarvoor de studenten worden opgeleid. De onderliggende rekenvaardigheden horen studenten al eerder te hebben geleerd. Hetzelfde geldt overigens voor het onderwijs in Nederlandse taal. Niet het veranderen van de diploma-eisen, maar het verbeteren van het voorafgaand onderwijs is de oplossing voor dit probleem.

Nico van Apeldoorn, gepensioneerd docent mbo, Amsterdam

Rondjes rijden

Edwin Borst stelt dat de problemen met betrekking tot Uber een gevolg zijn van de gebruikte app. (O&D, 23 januari) Volgens mij ligt de schuld veel eerder bij het verdienmodel. Een eenvoudig rekenvoorbeeld kan dat illustreren. Stel dat er op een dag in Amsterdam 1.000 ritten met een Ubertaxi zijn, en er zijn 100 chauffeurs. Dan heeft de chauffeur slechts gemiddeld 10 ritten op een dag, waarschijnlijk geen vetpot. Maar bij 50 chauffeurs hebben ze gemiddeld 20 ritten per dag, wat een redelijk inkomen zou kunnen opleveren. Voor het bedrijf Uber maakt het niets uit: 1.000 ritten betekent inkomsten over 1.000 ritten. Uber is zelfs gebaat bij zoveel mogelijk chauffeurs op straat omdat er dan voor potentiële klanten altijd wel een taxi in de buurt is. Dat impliceert dat al die Ubertaxi’s maar zo lang mogelijk rondjes blijven rijden of parkeren waar het niet mag.

René Appel, Amsterdam

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.