Commentaar

'Bij het stimuleren van stekkerauto's is de balans volledig uit zicht geraakt'

Misstanden met stimuleringsmaatregelen tonen hoe kwetsbaar fiscale regelingen voor stekkerauto's zijn, schrijft Xander van Uffelen in het commentaar van de Volkskrant.

'In een jaar tijd zijn 22 duizend stekkerauto's à la de Outlander verkocht en moest de staatskas zeker een half miljard aan subsidie uitbetalen.' Beeld anp

Door een stapeling van zeven fiscale subsidies was de dure SUV-achtige Mitsubishi Outlander voor ondernemers en zelfstandigen tot eind 2013 voor een habbekrats te koop. De autokopers betaalden geen 48 duizend euro, maar netto nog geen 10 duizend euro. Met dank aan de vrijstelling van de wegenbelasting, nul procent bijtelling voor privégebruik, de milieu-investeringsaftrek, de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek, de willekeurige afschrijving, de btw-aftrek en de mkb-winstvrijstelling.

Vooral fiscalisten en autodealers wisten de zeven regelingen met succes onder de aandacht te brengen. Het gevolg: in een jaar tijd zijn er 22 duizend stekkerauto's à la de Outlander verkocht en moest de staatskas zeker een half miljard aan subsidie uitbetalen.

De misstanden met de stimuleringsmaatregel voor elektrische auto's maken nogmaals duidelijk hoe kwetsbaar fiscale regelingen zijn. Het kabinet organiseerde al eens een rage rond zonnepanelen. Ook een speciale stimulans voor duurzame energie draaide uit op een fiasco, waarna de regeling weer schichtig werd ingetrokken.

Toekomstige missers
Vanuit milieuoogpunt is het begrijpelijk dat de overheid probeert het autopark te vergroenen. En in tijden van recessie kan stimulering van de economie zinvol zijn. Maar bij dergelijke maatregelen mag de balans nooit te ver doorslaan. Bij de stekkerauto's is die balans volledig uit zicht geraakt. Inmiddels zijn de regelingen afgeschaft, maar de overheid zou de ervaring moeten gebruiken om toekomstige missers te voorkomen.

 
Vooral fiscalisten en autodealers wisten de zeven regelingen met succes onder de aandacht te brengen

Het jojobeleid is ook nadelig voor de fabrikanten en verkopers. Zij kunnen nauwelijks plannen maken voor de lange termijn. Ook het effect op het milieu is twijfelachtig. De ondernemers kochten vooral grote stekkerauto's, waarin naast een batterij ook nog een benzinemotor zit.

Het kabinet zal in het vervolg terughoudend moeten zijn bij het optuigen van fiscale regelingen. De overheid moet daarbij onafhankelijke tegenspraak organiseren om misstanden te voorkomen. Bij de stroomauto's werkten bijvoorbeeld de autolobby en milieulobby hand in hand, waardoor er nauwelijks een kritisch tegengeluid ontstond. Alleen met een krachtige tegengeluid zijn nieuw fiscale missers te voorkomen.

Xander van Uffelen is chef van de economieredactie van de Volkskrant.

Mitsubishi Outlander Beeld anp
 
Het jojobeleid is ook nadelig voor de fabrikanten en verkopers
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden