Overtuigtip Brits koningshuis

Bij Harry en Meghan blijkt maar weer: the medium is the message

Hoe overtuig je? Communicatie-expert Lars Duursma van internationaal trainingsbureau Debatrix geeft iedere week een tip. Aflevering 8: het grote nieuws van prins Harry en Meghan.

Prins Harry met zijn vrouw Meghan Markle. Beeld AFP

Dit gebeurde er

Met een berichtje op Instagram maakten prins Harry en zijn vrouw Meghan Markle het grote nieuws wereldkundig: ze doen een stap terug binnen het Britse koningshuis. Het deed denken aan de wijze waarop burgemeester Pauline Krikke van Den Haag drie maanden geleden haar aftreden aankondigde. Die vergat daarbij ook haar gemeenteraad in te lichten, alsof een Instagram-video volstaat voor het mededelen van zulk belangrijk nieuws.

Wat leren we daarvan?

The medium is the message. Met deze bekende uitspraak benadrukte filosoof Marshall McLuhan ooit hoe enorm de invloed is van het communicatiemiddel op de inhoud of betekenis van een boodschap. Ruim een halve eeuw later geldt dit nog steeds. Want dat prins Harry en Meghan Markle vorig jaar de geboorte van hun eerste kind deelden op Instagram, was natuurlijk prima. Maar dit is van een andere orde: een beursgenoteerd bedrijf presenteert haar jaarcijfers ook niet op een vrolijk versierde slagroomtaart. Juist door het officiële nieuws te communiceren op een platform van vluchtigheid, luchtigheid en ijdeltuiterij, kreeg de boodschap meer dan nodig de schijn van een impulsief en ondoordacht besluit.

Het gekozen communicatiemiddel had overigens weinig uitgemaakt voor de keiharde aanvallen en het onverbloemde seksisme waarmee het duo, maar Markle in het bijzonder, vervolgens werd geconfronteerd. Neem het woord ‘Megxit’ waarmee Britse tabloids doelbewust en op weinig subtiele wijze alle verantwoordelijkheid bij Markle leggen: zíj is de schuldige! De laatste dagen vond deze misogyne term tevens haar weg naar vele Nederlandse kranten, van de Telegraaf (inmiddels tien krantenkoppen) tot de Volkskrant. En het komt vast niet alleen door de lengte van het woord, dat iedereen nu spreekt over Megxit en niemand over Harrivederci.

Wat dat betreft kun je slechts begrip voelen voor de beslissing van het paar. Het werd alleen zo lullig aangekondigd.

Dit bericht bekijken op Instagram

Een foto die is geplaatst door null (@sussexroyal) op

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden