Bij Dieselgate kneep Brussel een oogje toe

Brussel en de lidstaten van de EU zijn medeplichtig aan het grootste industrieschandaal sinds jaren.

Volkswagen dealer in Woodland Hills, California. 'Brussel kan nog veel leren van de Verenigde Staten, dat Volkswagen op de knieën dwong.' Beeld epa

In Europa rijden tientallen miljoenen dieselauto's rond die een veelvoud van de toegestane hoeveelheid stikstofoxide uitstoten. Dat is het gevolg van een industrieschandaal van gigantische afmetingen, waarbij oplichterij en obstructie door autofabrikanten werden aangemoedigd door betrokken lidstaten (met name Duitsland, Italië, Frankrijk en Spanje) en actief toegedekt door de Europese Commissie in Brussel.

Vanaf 2010 werden aanwijzingen van onderzoekers dat dieselauto's op de weg veel meer stikstofoxide uitstoten dan in het laboratorium stelselmatig door de Europese Commissie genegeerd. Totdat uit Amerikaans onderzoek naar Volkswagen het tegendeel bleek, werd domweg ontkend dat de fabrikanten sjoemelsoftware installeerden om kunstmatig tijdens tests te voldoen aan de normen. Ook nu nog is sjoemelen met de praktijktests mogelijk.

Het volledige eindrapport van de onderzoekscommissie van het Europees Parlement, mede opgesteld door D66-Europarlementariër Gerben-Jan Gerbrandy, verschijnt in maart. De conclusies die gisteren naar buiten kwamen zijn op zichzelf al schokkend genoeg.

Zowel nationale overheden als de Europese Commissie zitten tot hun nek in de dieselbeerput. Zij lieten zich zodanig door de autofabrikanten manipuleren dat de industrie geen strobreed in de weg werd gelegd. De fabrikanten deden actief mee aan de besluitvorming achter gesloten deuren. Ze wisten te voorkomen dat auto's verplicht werden teruggeroepen. Ze kregen goedkeuring voor nieuwe modellen die op de weg volstrekt niet aan de uitstootnormen voldeden.

Ondanks de volgens Gerbrandy zelf 'ontluisterende' bevindingen van de onderzoekscommissie van het Europarlement, is er geen enkele garantie dat het goed komt met de dieselauto's in Europa. De autolobby bepaalt nog steeds het beleid. Als het gaat om zelfreinigend vermogen en om doorzettingsmacht, kan Brussel nog veel leren van de Verenigde Staten, dat Volkswagen op de knieën dwong.

Enkele miljarden dollars armer - uitgekeerd aan schadevergoedingen en boetes - legt VW zich nu op toe het produceren van schone, elektrische auto's. Dat is ook voor de rest van de Europese auto-industrie de enige begaanbare weg.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden