De week in tech Storing bij 112

Bij de 112-storing bleek hoe we ons lot in handen van de technologie hebben gelegd

Het lijkt wel of we zijn vergeten cruciale basisdiensten als 112 goed in te richten.

Beeld Arie Kievit

Techniek is als een scheidsrechter: je moet er geen last van hebben. Pas als ze falen, valt op dat ze er zijn. Tegelijk is onze afhankelijkheid van technologie groter dan ooit, maar deze zin had ook vijftig jaar geleden kunnen worden opgeschreven, of in 2069. Een crisis zoals deze week met het 112-noodnummer drukt ons met de neus op de feiten. De ontwikkelingen – bijvoorbeeld op het vlak van kunstmatige intelligentie – gaan zo krankzinnig hard, dat we lijken te vergeten cruciale basisdiensten zoals 112 goed in te richten. Het is allemaal niet zo heel spannend, zo’n 112-dienst. Hij moet gewoon werken. Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld pinkassa’s of de online bankdiensten. Op het moment dat ze piepend en knarsend tot stilstand komen, wordt zonneklaar hoe we ons lot in handen van de technologie hebben gelegd.

In het geval van KPN, dat verantwoordelijk is voor de afhandeling van het 112-verkeer, ging zo’n beetje alles mis. Er waren maar liefst drie backupsystemen, maar ook die lieten het afweten na – waarschijnlijk - een softwarefout. Heel vervelend, maar dat kan. Het ergerniswekkende is dat er wel degelijk meer kan worden gedaan om zo’n cruciale dienst in de lucht te houden. Door bij noodgevallen de concurrentie bij te laten springen. In dat geval wordt het verkeer via de netwerken van Vodafone en T-Mobile geleid. KPN ziet daar zelf ook wel wat in, getuige het persbericht van dinsdag. KPN is al bezig met een nieuw 112-platform en ‘zal onderzoeken of daarin directe koppelingen kunnen worden opgenomen naar andere telecom-aanbieders’.

‘Zal onderzoeken’. Dat klinkt wat al te vrijblijvend. Het is ook niet zo dat deze optie pas deze week is op komen oppoppen. Het is interessant om de maar liefst 135 pagina’s tellende evaluatie uit 2013 er bij te pakken van het Agentschap Telecom en Inspectie Veiligheid en Justitie. Die werd na de vorige grote 112-uitval geschreven. Doel was om tot ‘gegarandeerde bereikbaarheid’ te komen. Dat is, kunnen we nu stellen, niet gelukt. Het is vooral bizar om te lezen dat in dit zes jaar oude rapport al een schema is gemaakt met als titel ‘Koppeling andere operators’. Ja, precies de dienst die KPN nu zegt te gaan onderzoeken. De reden dat die koppeling nooit is gemaakt, geven de onderzoekers van het rapport trouwens ook: zo’n dienst is geen onderdeel van de overeenkomst tussen het ministerie en KPN. Naar het waarom is het gissen.

Meer over de grote 112-storing:

Dit ging mis tijdens de 112-storing van maandag.

Politieagenten op straat, bussen van het Rode Kruis die in buitengebieden ‘kwetsbare mensen’ helpen, noodmeldingen via Twitter en Facebook. De 112-storing van gisteren toonde de afhankelijkheid van communicatienetwerken: als die wegvallen, is het vooral improviseren.

Wat doet het met een stad als het alarmnummer niet functioneert? En als de hulpdiensten zeggen dat ze de straat op gaan, zodat mensen in nood ze makkelijk kunnen aanschieten?

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden