Opinie Bezorgers

Bezorgcultuur maakt de stad er niet gezelliger op

‘Opzij, opzij, opzij. mijn maaltijd heeft haast.’ Beeld Marcel Wogram

Mooi, dat megasucces van maaltijdbezorger Take­away, maar er kleven ook ­een paar nadelen aan, betoogt Walther Ploos van Amstel, lector citylogistiek aan de Hogeschool van Amsterdam.

Het lijkt een jongensboekverhaal. De Nederlandse ondernemer Jitse Groen, oprichter van Thuisbezorgd.nl (Takeaway) wordt met de fusie met JustEat een van de grootste maaltijdbezorgers ter wereld. Wat schieten consumenten hiermee op?

Ik vond het eerst wel wat hebben, die sportieve studenten op hun fietsjes. Mooi een zakcentje bijverdienen. Maar, het groeiende leger van bezorgfietsen en -scooters kent God noch ­gebod. Door rood, over het voetpad, opzij, opzij, opzij… mijn maaltijd heeft haast. Tot overmaat van ramp maken ’s avonds tussen 6 en 9 uur tweehonderd tot driehonderd maaltijdbezorgers op hun scooters en fietsen onze buurt onveilig. Houd de kinderen dan maar binnen.

Je moet ook echt heel hard rijden om als bezorger een beetje geld te verdienen. Je wint het nooit van de op het hoofdkantoor van Takeaway slim bedachte robotregels die jouw route bepalen. De bezorgers hebben het zwaar in het drukke stadsverkeer. Ze maken veel ongevallen en zijn niet of nauwelijks verzekerd.

Geen doorkomen aan

Met de groei van de thuisbezorging komen er ook steeds meer van die bezorgfietsen en -scooters op de stoep te staan voor de restaurants. Er is soms geen doorkomen meer aan bij mij in de buurt. Wordt het niet tijd dat het gebruik van onze stoep door restaurants wordt gereguleerd in de vestigingseisen? Net zoals we dat regelen voor terrassen.

Het is, of was, leuke extra omzet voor de restaurants. Consumenten stellen de thuisbezorging echt op prijs. Met elkaar laten we in Nederland zo’n 300 miljoen maaltijden per jaar bezorgen. Dat groeit met 20 procent per jaar. Nu al is maaltijdbezorging goed voor 6 procent van de ­levensmiddelenmarkt.

Thuisbezorgd.nl werkt aan een nieuw verdienmodel waarbij restaurants gaan betalen voor de positie van hun vermelding in de app en op de website. Hoe meer ze betalen, hoe hoger ze in de app verschijnen. Hoe kom je daar als kleine ondernemer nog tussen? Koninklijke Horeca Nederland is terecht bezorgd over de fusie. De marges in de horeca zijn al flinterdun. Horeca-ondernemers hebben straks niets meer te kiezen. Gaan al die leuke restaurants in mijn buurt dit overleven? Ik maak me zorgen.

Gaarkeukens

Thuisbezorging wordt het domein van de centrale gaarkeukens van de grote horecaketens of Takeaway zelf? Met hun consumentendata kunnen ze de winstgevende krenten zo uit de pap vissen. Ik voorspel een toekomst met gerobotiseerde ‘dark kitchens’, waar het daglicht niet meer binnenkomt, aan de randen van de stad. Takeaway is Uber en Google tegelijk.

De restaurants worden er ook niet gezelliger op. Laatst liep ik binnen bij mijn favoriete Thai in de buurt. Altijd gezellig, nu niet meer. Lege tafels. En je weet ook niet meer of je snel aan de beurt bent. Er bleken tien wachtende, ongeduldige en haastige thuisbezorgklanten voor mij te zijn. Die gaan altijd voor. Het schaaltje kroepoek en een wit wijntje maakten het wachten een beetje zoet. Als ik zo’n roze, groen of oranje hesje ergens voor de deur zie staan, dan draai ik voortaan om. Dan eet ik liever thuis.

Thuisbezorging van maaltijden? Hebben de restaurants het paard van Troje binnengehaald? Voorlopig is het 1-0 voor Jitse Groen. Dat moet je hem als inspirerende toponder­nemer meegeven. Knap gedaan. Maar, de vraag is of we er als consument iets mee opschieten als het leuke, gevarieerde aanbod in de buurt verdwijnt en we ’s avonds de maaltijden uit de anonieme gaarkeukens van de megamaaltijdbezorger krijgen geleverd. De buurt wordt er niet gezelliger op.

Walther Ploos van Amstel, lector citylogistiek aan de Hogeschool van Amsterdam.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden