Brieven Zaterdag 2 juni

Besteed vooral aandacht aan vakken waar je later iets mee kunt bereiken

Leerlingen van Wolfert Tweetalig in Rotterdam. Beeld Freek van den Bergh/de Volkskrant

Ik wil niets afdoen aan het onderzoek van onderwijskundige Lindy Wijsman (‘Weg met de zesjes, pas vanaf zeven tel je mee’), maar plaats daar kanttekeningen bij. Als je gemiddeld een zeven moet staan om over te gaan, bedenk je je als ouder wel drie keer voordat je jouw kind naar zo’n school stuurt. Er vindt dus voorselectie aan de poort plaats.

Ook de opmerking van directeur Koot van het Wolfert Tweetalig is opmerkelijk: ‘Alles doen gaat niet.’ Vervolgens: drie jaar verplicht Chinees… Leuke hobby, maar ten koste van wat?

Hoeveel leerlingen stromen bijvoorbeeld door naar een natuurprofiel bij het Wolfert? Liggen die aantallen op het landelijk gemiddelde (55 procent vwo, 50 procent havo)?

Besteed vooral aandacht aan kernvakken, aan vakken waar je later iets mee kunt bereiken. De grootste tekorten in Nederland betreffen afgestudeerde bèta’s. Nodig bedrijven uit de techniek­sector op school uit, behandel real life cases uit de nabijgelegen Rotterdamse haven. Kijk ook eens op website www.c3.nl.

Vermijd ‘leuke projectjes’ zonder enig perspectief en besteed meer aandacht aan een creatieve invulling van de kernvakken.

Als je dan nog die zeven-norm wilt vasthouden, kan ik dat begrijpen.

Eus Wijnhoven, Delft, educatief uitgever VO

Pensioenplan

Wij vinden het wel een populistische opmerking eigenlijk, dat de belastingbetalende jonge werkenden de financiële dekking van het voorlopige pensioenplan gaan betalen (column Sheila Sitalsing, Ten eerste, 1 juni). Wij hebben het grootste deel van ons leven belasting betaald en doen dat als 70-plussers nog steeds, ook over ons pensioen en onze AOW. Net als veel anderen van onze generatie. Er is een bepaalde categorie ‘belastingbetalende jonge werkenden’, die het al een aantal jaren wil doen voorkomen alsof de ouderen met niets anders bezig zijn dan met het potverteren van ‘hun belastingcenten’. Blijkbaar hoort Sheila Sitalsing daar ook bij.

Voor de goede orde: wij stemmen niet op de 50Plus-partij.

Hans Tijmes, Julie de Jong, Nunspeet

1,5 miljard

Volgens het CPB kost het niet verhogen van de pensioenleeftijd naar 67, maar naar 66 jaar, eenmalig 1,5 miljard euro. Precies het bedrag van de dividendbelasting.

Hans van Noord, Utrecht

Terreur

Na de drievoudige moord in Luik stelt men alles in het werk om erachter te komen of er sprake was van een terreurdaad. Kennelijk is de definitie van terreurdaad tegenwoordig het plegen van een ernstig feit door een geradicaliseerde moslim. Zomaar drie mensen doodschieten, wat leidt tot grote onrust, is mijns inziens echter altijd een terreurdaad, ongeacht de politieke of religieuze overtuiging van de dader.

Michaël Vork, Malden

Melkpannetje

Mensen bij wie het melkpannetje steeds aanbrandt, kun je beter niet meer op gas laten koken, maar met inductie (Voorpagina, 30 mei). Anton Bongenaar schrijft dat op inductie dat melkpannetje net zo goed aanbrandt (O&D, 1 juni). Het gaat er echter om dat dat steeds opnieuw aangebrande pannetje een signaal is dat iemand (mensen met een verstandelijke handicap) beter niet met gas (of ander open vuur) kan omgaan, vanwege brandgevaar en koolmonoxidevergiftigingsrisico. Met inductie verklein je die risico’s.

Wel kun je zulke mensen vaak beter helemaal geen kooktoestel meer toevertrouwen, ook niet inductie, maar is het beter een vorm van maaltijdvoorziening te regelen.

Het afkoppelen van het kooktoestel van het aardgasnet in zulke risicogevallen kan overigens al heel lang.

Johan van Knegsel, Eindhoven

Blije vakantiegangers

Ik woon vlakbij Eindhoven Airport en geniet van het idee dat in al die vertrekkende toestellen heel veel blije vakantiegangers zitten. Zouden daar ook inwoners van Nijbroek, Epe of Heerde inzitten, vraag ik mij dan weleens af.

Jan R. van der Steeg, Veldhoven

Belevingsvlucht was schijnvertoning

Wat een volksverlakkerij en een schijnvertoning woensdagavond. Dertig jaar lang weigeren we het echte geluid rondom Schiphol te meten omdat we menen te weten dat geluidsmodellen nauwkeuriger zijn. De dubbelzinnige term ‘kosteneenheden’ zegt al genoeg. Nu maken we bezorgde burgers wijs dat we het te verwachten lawaai van laagvliegend verkeer boven de Veluwe en Salland beter kunnen meten, in plaats van berekenen. Klinkt veelbelovend, maar als ik de plaatjes uit de Volkskrant van donderdag vergelijk met het vluchtschema zoals dat voor iedereen opvraagbaar is via flightaware.com, dan zie je dat die totaal niet met elkaar overeenkomen.

Ik pik er twee uit, Emmen en Zwolle. Bij beide plaatsen zou het vliegtuig volgens de VK-grafiek op 1.830 meter gevlogen hebben. In werkelijkheid was het beide keren in een continue daalvlucht, zakkend van 2.600 naar 2.000 meter, met een daalsnelheid van 500 meter per minuut. Dat is naar mijn bescheiden mening met het gas (bijna) dicht. Zo krijg je wel een heel vertekend beeld van wat er straks echt gaat gebeuren als de vliegtuigen in de rij binnenkomen ’s avonds laat voor Lelystad.

Want zo gaat het nu eenmaal. Die verwachte vliegbewegingen zullen niet over de dag gespreid zijn, maar in piek-uren komen aanvliegen. En wil je dan een geluidsbeeld creëren zoals er woensdag met list en bedrog is getoverd, dan zul je daar een heel slim naderings­traject voor moeten bedenken om inderdaad met het gas dicht over half Nederland naar Lelystad te zweven. In mijn ogen technisch mogelijk, maar praktisch zeer onrealistisch.

Waar blijven de ballen van de politiek? Als je vindt dat de luchtvaart ongestoord moet kunnen groeien, dan moet je consequent zijn en de juiste maatregelen nemen. De Rotterdamse haven groeide uit zijn jasje en bouwde de Maasvlakte. Schiphol kan niet doorgaan met het uitleggen van zijn krappe maatpak. De stof is op. De Noordzee is de toekomst.

Arnold Nolten, Amsterdam, Gepensioneerd KLM-vlieger

Die van Schiphol zijn erger

Nee, één overvliegend vliegtuig geeft niet echt geluidsoverlast. Mijn man en zoon constateerden woensdag dat alle andere vluchten die op hetzelfde moment (en gedurende de hele dag) hier in Deventer overkwamen, veel meer lawaai maakten. Hier krijgen we sinds een jaar ‘de belevingsvluchten’ van Schiphol. De meeste vliegen op zo’n 6 km hoogte over, alsof het de hele dag onweert en dondert. Ik had het niet voor mogelijk gehouden dat we hier zo’n last van vliegtuigen van Schiphol konden hebben. Vijftien jaar geleden zijn we hier komen wonen, omdat het hier zo stil was. Die stilte is er steeds minder. Ik weet niet wat er een jaar geleden is veranderd, maar feit is dat er zelfs in de winter dagen zijn dat we in huis, terwijl de tv aan staat, de vliegtuigen horen overvliegen.

Het zal waar zijn dat je de vliegtuigen van Lelystad nauwelijks hoort. Als je de vliegtuigen van Schiphol allemaal laag laat vliegen, dan kunnen die van Lelystad hoog. En geluidsoverlast is slechts één aspect. Ik hoor niets over onderzoek naar gezondheidsrisico’s die bij een toename van het vliegverkeer horen.

Anneke Rodenburg, Deventer

Hoezo 150.000 euro?

Volgens het artikel zou deze korte belevingsvlucht 150.000 euro moeten kosten. In het kader van de maatschappelijke onrust een acceptabele investering. Maar als er 200 passagiers naar hun vakantie in Spanje vliegen, betalen ze ieder 65 euro, samen nog geen 15.000 euro. Die meerkosten zouden wel mogen worden toegelicht.

Henk van Otegem, Hengelo

Een nieuwe fase

Hans Alders zat ‘in een spagaat’, moest ‘een brug slaan’ en ‘schaken op veel borden’. Je zou zeggen: een kolfje naar Alders’ hand! Precies, en het zijn dan ook niet die omstandigheden, waarom hij opgestapt is. Alders heeft zijn stinkende best gedaan om er het beste van te maken, maar zegt nu, na de laatste move van Wiebes (het opschorten van het verstevigen van 1.588 woningen): ‘Alles goed en wel, maar dit is de druppel, hier pas ik voor.’

Wiebes vindt het vertrek logisch: een gevolg van een ‘nieuwe fase, met nieuwe verhoudingen’. Kenmerken daarvan: niets is wat het lijkt, een woord is ook maar een woord, en het ‘recht’ van de sterkste zegeviert. Welcome to my world!

De Groningers kunnen hun borst wederom natmaken.

Jan Brilman, Groningen

Lelystad Airport

Arme Hans Alders. Als Nationaal Coördinator Groningen en voorzitter van de Alderstafel (Lelystad Airport), een tafel waarvan de poten inmiddels krom staan van de leugens, heeft hij in samenwerking met de overheid al heel wat aardschokken veroorzaakt. Maar de paraplu van de overheid zit vol verraderlijke gaten en nu kan zelfs hij er niet meer onder schuilen. Stenen en (fijn)stof regenen op hem neer en hij voelt zich, ja, verraden.

Tenzij hij opiaten tot zich neemt en zich bezighoudt met virtual reality (Sigmund, 31 mei) zal hij het vertrouwen in de overheid volkomen kwijtraken. Net als ik.

Overigens, niet alleen verhuizen mensen uit de Randstad vanwege de rust naar elders, maar ook vanwege de schonere lucht. Die schone lucht gaat verdwijnen; niet alleen de luchtwegen van de astmapatiënt, maar álle luchtwegen zullen vervuild raken als Lelystad Airport opengaat en gebruik gaat maken van de laagvliegroutes. Maar ach, zolang de vogels nog meer herrie maken dan een vliegtuig op ‘belevingsvlucht’, wat maakt het dan uit?

Josée Algra, Munnekeburen, ex-Randstedeling, wonend in het te treffen Natura 2000-natuurgebied de Rottige Meente

Kannie waar zijn

Oké, ik trap ’m in, die open deur.

12.000 euro voor een nieuwe vlag.

Kannie waar zijn.

Alma Sargentini-Kraakman, Amsterdam

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.