Column Hoe makkelijk kan je het maken

Beste lezer, wat vindt u een fantastisch ontworpen product of dienst?

Klim in de pen en de camera en nomineer die producten en diensten die echt heel goed zijn ontworpen. Maar dan echt belachelijk goed.

Ik ben nogal een zeikerd. Alles wat ik doe – columns, cabaret, wetenschap – het is toch vooral zoeken naar wat er niet klopt. Zo ook in deze ­columns. Meestal schrijf ik over wat er mis is met een ontwerp of in een ontwerpproces. Dat doe ik niet omdat ik zo graag wil dat de Volkskrant weer het imago van azijnbode krijgt dat de krant ooit is aangewreven. Nee, ik doe dat, omdat als er iets is misgegaan dat veel aanwijsbaarder is dan als er iets goed is gegaan. Een goed ontwerp is goed omdat alles klopt, maar er hoeft maar één ding mis te zijn om een ontwerp te laten falen. Bovendien zijn slechte ontwerpen ook vaak aansprekender. Een column van de strekking ‘gisteren deed ik belastingaangifte en dat lukte’ voelt toch net iets minder urgent.

Alleen is al dat gespeur naar wat er niet klopt best een negatieve levenshouding. Daar werd ik laatst nog eens mee geconfronteerd toen ik de hoofdstukindeling voor mijn nieuwe columnbundel doornam. Van de 93 columns bleken er slechts zes gewijd aan goede ontwerpen. En dan waren er ook nog vijf die voor de helft over een bepaalde ontwerpfout gingen en in de andere helft een product bespraken dat op dat vlak wel geslaagd was. Dus al met al 8,5 positieve columns op een ­totaal van 93. En dat mag dan informatiever zijn en aansprekender en grappiger, ik wilde er graag een keer iets tegenoverstellen.

Nu heb ik, toen mijn vorige columnbundel uitkwam, lezers gevraagd om hun grootste ergernissen in te sturen en die besproken in een XL-editie van mijn column. Laten we het dit keer eens omdraaien en die ontwerpen in het zonnetje zetten die echt heel goed zijn; om te vieren hoeveel meerwaarde goed ontwerp kan hebben. Bovendien krijg je dan als lezer eens een keer niet een product voorgeschoteld dat je moet vermijden, maar juist tips over producten die je zou kunnen proberen omdat ze echt goed zijn.

Dus klim in de pen en de camera en nomineer die producten en diensten die echt heel goed zijn ontworpen. Maar dan echt belachelijk goed. Dus niet gewoon goed, of een vriendelijke baliemedewerker die een in de soep gelopen proces uiteindelijk alsnog redt, maar dingen die zó goed zijn uitgedacht dat je er extatisch, verbluft of lyrisch van wordt. En geef dan vooral ook aan wat er zo goed is aan het ontwerp en waarom je er zo blij van wordt. De beste en leukste nominaties bespreek ik in de krant.

Een en al positiviteit mensen, dat is waar we naar op zoek zijn. Nomineren kan via: hmkhz@volkskrant.nl

Jasper van Kuijk op Twitter: @Jaspervankuijk

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden