Column Sheila Sitalsing

Bespaar u de moeite, energieboeren en tankpaslullo’s: het antwoord is NEEN

Mona Keijzer, die ooit gold als kroonprinses van het CDA en dientengevolge in honderden nieuwsartikelen opdook waarin journalisten van elkaar overschreven dat we met ‘een rijzende ster’ (een doodenkele maal ‘een reizende ster’) van doen hadden en die tegenwoordig staatssecretaris van Economische Zaken is, gaat haar naam vestigen als heldin.

Want je kunt zorgelijke congressen beleggen over het fenomeen boze burger, en je kunt bundels volschrijven met wetenschappelijke verhandelingen over de woeste mens, en je kunt handenwringend jammeren dat het onbegrijpelijk is dat de mensen het zo goed hebben in dit land en tegelijkertijd zo chagrijnig zijn. Maar je kunt ook gewoon iets doen aan zijn grootste ergernis.

Enter Mona Keijzer, die meer gaat doen voor de rust en vrede in dit land dan zeven Sybranden Buma bij elkaar. Zij gaat de nekslag toebrengen aan een van de meest woest makende en agressie opwekkende verschijnselen van het moderne kapitalisme: de bellende telemarketeer.

Verschanst achter een anoniem nummer, zodat blokkeren niet kan, dringt hij/zij ongevraagd je leven binnen. Belikongelegen? Ja. Magikmorgenterugbellen? Nee. En dan toch terugbellen. Laf vanaf dat anonieme nummer. Als een moderne zendeling bestookt hij je met temerige praatjes, over ‘een prachtig aanbod’ voor goedkope energie, een abonnement op iets waar je eindelijk net vanaf was of een gratis pensioencheck.

Registraties in bel-me-niet-registers helpen geen fluit. Al helemáál niet wanneer je, zoals 1.060.000 Nederlanders, zzp’er bent, want dan heeft de Kamer van Koophandel al je gegevens, inclusief je privéadres, allang zonder permissie doorverkocht aan deze ongure branche – een wandaad die hard moet worden bestraft – en ben je anderhalve dag per week in de weer met het verjagen van verkopers van tankpassen, boekhoudprogramma’s en fietsenleaseprogramma’s ‘voor het hele personeel’.

Daar kiest Keijzer bij het toepassen van een nieuwe Europese richtlijn voor consumentenbescherming voor de kant van de gewone mensen, voor ons. Wanneer haar voorstel is goedgekeurd door de volksvertegenwoordiging, mogen telemarketeers pas bellen of sms’en wanneer het slachtoffer daar expliciet toestemming voor heeft gegeven. Door ergens een vinkje te zetten. Daarmee bevestigt ze dat het bel-me-niet-register na tien jaar mislukt is.

Er staan meer verheugende dingen in de Europese richtlijn: dat telemarketeers voortaan met een verplicht kengetal moeten bellen bijvoorbeeld, zodat je ze voor het opnemen al herkent.

Uiteraard werd er na het bekendmaken van Keijzers voornemen ach en wee geroepen. In het journaal stond de baas van een callcenter voor te rekenen dat ‘als je niet meer kunt bellen, je geen boterham meer kunt verdienen’. Dit gaat ‘banen kosten’, hoorde ik iemand vol ontzetting zeggen.

Waarmee de belbedrijven expliciet onderkennen dat hun activiteiten zo hinderlijk zijn dat ook zij ervan uitgaan dat de mensen massaal NEEN zullen aanvinken op de vraag ‘Mogen wij u bellen met mooie aanbiedingen?’ Een beter argument voor het afknijpen van deze bedrijfstak is niet te bedenken.

In aanloop naar de nieuwe wetgeving zullen we ongetwijfeld gebombardeerd worden met verzoeken in de categorie ‘Mogen we u in ons bestand opnemen zodat u ook in de toekomst geen unieke voordeeltjes misloopt?’. Bespaar u de moeite, energieboeren, tankpaslullo’s en boekhoudpakketuitbaters: het antwoord is NEEN.

Dank u wel, Mona Keijzer.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.