De bewuste digibete burgerOlaf Tempelman

Ben inmiddels gecremeerd, met jou ook alles goed, algoritme?

Bijna iedereen heeft zijn eigen onheilspellende toekomstvisioen. Bij sommigen verandert Europa in een woestijn, bij anderen staan er moskeeën op de Dam, bij weer anderen zit Baudet in het Torentje. In mijn persoonlijke dystopie krijg ik alleen nog maar automatisch verstuurde ­digitale felicitaties, complimenten en belangstelling.

Elk jaar zijn er meer onlinewinkels die mij feliciteren met mijn verjaardag omdat ze mijn geboortedatum kennen. Elke dag ontvang ik meer standaardmails van bedrijven en organisaties die beginnen met ‘Hallo Olaf’ en bij de buurjongen met ‘Hallo Bas’. Nog veel erger vind ik dat op die mechanisch-persoonlijke aanhef steeds vaker zinnetjes volgen als ‘Hoe gaat het? Hopelijk is alles goed!’.

Het kan niet anders of het is net als identiteitspolitiek komen overwaaien uit de VS. Wie weleens de Atlantische Oceaan is overgestoken, weet dat ze je daar bij de voornaam noemen zodra ze je paspoort zien. Overal vragen ze hoe het met je gaat, maar wie iets anders antwoordt dan fine (vooral on­wetende Oost-Europeanen hebben de neiging de diepte in te gaan) ontmoet gefronste wenkbrauwen. In restaurants word je steevast gecomplimenteerd met je keuze van de menukaart. Het is leuk te horen dat je keuze geweldig is tot je hoort dat proleten aan een andere tafel even geweldig kiezen.

Er is één belangrijk verschil tussen zo’n analoge kelner en een klantvriendelijke computer: de eerste complimenteert geen klant die voor zijn ogen in elkaar zakt. Een onderbelichte realiteit van het digitale tijdperk is dat flink wat mensen jaren na hun dood nog met hun verjaardag worden gefeliciteerd en reclames ontvangen waarin wordt geïnformeerd hoe het met ze gaat (‘ben inmiddels gecremeerd, met jou ook alles goed?’).

Zolang een mens van vlees en bloed een naam niet uit een bestand wist, maakt geen computer onderscheid tussen dode en levende klanten.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden