Commentaar

Belgische courantiers verstaan hun vak beter dan wij

Belgische courantiers schieten Nederlandse kranten in nood te hulp. Zij verstaan hun vak beter dan wij.

Beeld anp

Eindelijk geeft de Autoriteit Consument & Markt het groene licht. Door de overname van zeven regionale kranten van het voormalige Wegenerconcern wordt De Persgroep, de Vlaamse uitgever van de Volkskrant, het AD, Trouw en Het Parool, marktleider in Nederland. NRC Media is net door het Vlaamse Mediahuis overgenomen.

De betrokken redacteuren zijn over het algemeen blij met hun nieuwe Belgische uitgevers. Niet zonder reden: Nederlandse uitgeverijen hebben er de afgelopen decennia met de pet naar gegooid, terwijl de uitgevers van De Standaard, De Morgen, Het Laatste Nieuws en Het Nieuwsblad hun kranten tegen de verdrukking in tot bloei brachten.

De Belgische krantenmarkt is altijd een vechtmarkt geweest, waar elke dag om de gunst van de losse koper gestreden moest worden. Dat dwong de kranten tot veel aandacht voor een uitnodigende vormgeving en een heldere presentatie en de uitgevers, vanouds familiebedrijven, tot uitgekiende marketing en woekeren met schaarse middelen.

In Nederland waren de uitgevers gewend dat bijna al hun klanten een jaar van tevoren hun abonnementsgeld overmaakten. Zonder moeite werd er, in de gouden jaren voor de komst van de commerciële televisie en het internet, zoveel geld verdiend dat kranten aantrekkelijk werden voor investeringsmaatschappijen. De Nederlandse uitgevers droomden van multimediale expansie, zonder ze dat ze over de vereiste kennis beschikten. Zij boden geen enkele weerstand tegen de private equity sprinkhanen, die uitgeverijen als PCM en Wegener aan de rand van de afgrond hebben gebracht.

De harde les is dat het veiligstellen van de toekomst van dagbladen in een digitaal medialandschap uitgevers met een lange adem vereist. Snelle winsten kunnen ze vergeten en investeringen in digitale uitgaven vergen miljoenen. Schaalvergroting is onvermijdelijk om het drukken en bezorgen van de kranten zo efficiënt mogelijk te organiseren.

De verslaggeving van Wegeners Persdienst en de AD-redactie zal worden samengevoegd. Dat betekent weliswaar een verlies aan diversiteit, maar is nodig om de journalistieke expertise zo effectief mogelijk in te zetten. De Persgroep belooft te investeren in regionale journalistiek, waar de vorige private-equity-eigenaar juist op bezuinigde. Dat is goed nieuws voor het medialandschap en de lokale democratie.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden