Column

Automobielerij is fraaie metafoor voor het leven

De nieuwe Spyker C8 Preliator. Beeld epa

'Heritage', noemen autofabrikanten het nieuw leven inblazen van vervlogen merken.

Wandel langs de resten van de oude fabrieken van autofabrikant Imperia, tussen Luik en Verviers, en je krijgt genoeg vergane glorie voor de kiezen om spontaan de fles absinth aan de mond te zetten en leunend tegen de ruïnes je weemoed en welt-schmerz te overdenken. Ooit werden hier elegante auto's gebouwd, die testrijders aan proeven onderwierpen op een speciaal aangelegd circuit op het fabrieksdak - naast dat van Fiat het enige fabrieksdaktestcircuit van Europa. Daar is nu nog het scheefgezakte beton van over. Imperia hield het vol van 1904 tot 1958.

Dit soort weemoed is de afgelopen jaren een werkzaam instrument gebleken om investeerders met mist voor de ogen cheques te laten uitschrijven. Eind jaren negentig groef Mercedes het poenige Maybach (1909-1940) op en Victor Muller het betrekkelijk obscure Spyker (1880-1926). Het merkrecht op Imperia werd in 2008 door het schonemotoren-bedrijf Green Propulsion gekocht om onder die vlag een hybride sportwagentje te bouwen. Op de Beijing Motor Show start deze maand de verkoop van het eerste nieuwe model van het met Chinees geld gereanimeerde Borgward (1890-1960) en binnenkort kunnen we weer een nieuw model van de Britse sportwagenfabrikant TVR (1947-eh, chaos van onduidelijke jaartallen) verwachten.

Het werkzame bestanddeel van de opgewekte droom heet 'heritage', het legendarische verleden van het merk, en daar wordt het leuk. Want daar wordt natuurlijk niet mee bedoeld 'best sierlijke modellen die uiteindelijk toch de concurrentie niet aankonden' (Borgward, Imperia), 'vervaarlijk uit elkaar schuddende testosterongrasmaaiers' (TVR) of 'kortdurend auto-avontuur van koetsbouwende broers' (Spyker). Nee, kijk bijvoorbeeld naar het introductiefilmpje van Borgward, en het wemelt van de circuitbeelden, 'visionary engineers' en chique hoeden die voor glamoureuze jurken de deur openhouden.

Eenmaal wakker bleek Maybach toch niet echt te werken, ging Imperia deze maand failliet en draait Spyker zich al zijn hele nieuwe leven telkens nog even om voor een dromerig halfslaapje. De nieuwe Borgward is geen elegante sedan, zoals zijn voorgangers, maar een saai ogende SUV-bastaard van Audi en Kia met mislukt Renault-logo. Wat is de automobielerij toch een fraaie metafoor voor het leven.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden