Lezersbrieven Woensdag 24 juli

Autisme heeft invloed op je rijgedrag, maar je kunt er prima mee leren omgaan

De ingezonden lezersbrieven van woensdag 24 juli.

Beeld Hollandse Hoogte / Frank Muller / Zorginbeeld

Brief van de dag

In een wederom boze bijdrage (O&D, 23 juli) doet een ouder zijn beklag over de gang van zaken rondom haar zoon met autisme en de extra procedures die daarbij komen kijken bij het CBR. Maar wat niet helder wordt gemaakt: autisme heeft invloed op je rijgedrag. Dit zeg ik als ervaringsdeskundige, gediagnosticeerd met Asperger.

Hoe? Ten eerste zijn autisten motorisch aantoonbaar minder vaardig. Daarnaast kunnen autisten, met name wanneer het zich in ergere mate manifesteert, overprikkeld raken. In een chaotische verkeerssituatie maar ook met bijvoorbeeld kinderen op de achterbank, kan dit sneller dan bij niet-autisten een negatieve invloed hebben op de besluitvaardigheid.

Ten slotte hebben ook lichte vormen van autisme te maken met een aanzienlijk verminderd inlevingsvermogen. Een niet-autist zal sneller instinctief aanvoelen wanneer hij iemand anders dwarszit in het verkeer. Of een beweging aan zien komen. Autisten hebben dit minder.

Maar gelukkig is er hoop. Je kan er prima mee leren omgaan zodat ook een autist veilig kan deelnemen aan het verkeer (en duurzame relaties onderhouden). Het is daarom goed dat het CBR hier extra checkt.

Wel ben ik het ermee eens dat de bijkomende niet-transparante kosten een onaangename verrassing zijn. Net zoals je met een autismediagnose een jaar extra studiefinanciering kan aanvragen, lijkt mij een vergoeding hiervoor zeer gewenst.

Menno de Vries, Zeist

Huurwoningen

Natuurlijk moeten pensioenfondsen gaan beleggen in huurwoningen (Ten eerste, 23 juli). Dat hadden ze al veel eerder moeten oppakken, dan hadden ze die onzinnige maatregel van de fiscale verhuurdersheffing kunnen aanvechten. De Woonbond had dit natuurlijk al veel eerder moeten uitroepen. En misschien heeft ze dat ook wel gedaan, alleen is het toen niet opgepikt. Onbegrijpelijk.

Het is een schande dat wij in dit land met allerlei ‘foefjes’ het beschikbaar krijgen van voldoende betaalbare huurwoningen zo moeilijk maken waardoor er een woningnood is ontstaan die makkelijk is op te lossen. Als je maar wilt nadenken over nieuwe mogelijkheden. Fatsoenlijk wonen is voor veel mensen onbereikbaar, want een politieke bijzaak, geworden. Overigens past dit in een rijtje met onderwijs, zorg en veiligheid, allemaal van die ‘lastige kinderen’.

Laat alle politici dit zomerreces eens nadenken over wat werkelijk belangrijk is voor de bevolking van een zogenaamd ‘gelukkig’ land. Voor politici betekent dat: de benen onder je kont uit lopen om die lastige kinderen aan te horen, in plaats van ze een ijsje te geven en toe te voegen: zo en nu verder zoet zijn.

Vic Wendel, Roosendaal

Recht op plezier?

In de rubriek Uitgelicht van 23 juli stond in het midden een grote foto van de West Indian Day Parade. Het recht van plezier, of het recht op protest, of plezier en protest of plezier door protest of andersom. Schokkend als je kijkt waar de armen en handen van diverse mannen zitten bij de twee vrouwen temidden van hen. Beetje kritischer kijken vóór plaatsing had wel gemogen.

Clementine Pinxt-Brakkee, Wassenaar

Maaiterreur

Met ijzeren regelmaat jog ik twee keer per week zo’n 10 kilometer en ken ik alle weggetjes, voet- en fietspaden in mijn omgeving. Regelmatig loop ik langs snelwegtaluds van bijvoorbeeld de A9 en A2. Ik geniet iedere keer van deze bloemrijke dijken met sjirpende sprinkhanen en de vele vlinders.

Maar afgelopen week zag ik alweer de ecologische ramp die was aangericht; er lagen zes grote hooirollen en verder was alles kaal gemaaid. Een verschrikkelijk slagveld. Middenin het seizoen met bloeiende planten, overal vlindereitjes en insectenlarven, was de hele berm kaalgemept. Wat is in hemelsnaam de reden van dit beleid? Die paar tientjes voor een paar hooirollen? Verkeersveiligheid? Dat zal toch niet, want één randje van twee meter breed direct langs de weg was nog intact gelaten. Provincies, Gemeenten en vooral Rijkswaterstaat; is het echt zo moeilijk om dit achterhaalde beleid eens bij te stellen? Maai één keer in september of laat deze maaiterreur achterwege.

Ruud Wolterman, Amsterdam

Accijns op kerosine

Op de economiepagina van 23 juli stond dat in 1944 is afgesproken dat er geen accijns op brandstof voor vliegtuigen, kerosine, mag worden geheven. Dat klopt, echter wel met de kanttekening: totdat de luchtvaartindustrie volwassen is geworden. Dus de Nederlandse overheid kan een briefje sturen naar de deelnemende landen die in 1944 in Chicago bijeen waren en daarin schrijven, dat naar ons oordeel de luchtvaart-industrie inmiddels volwassen is geworden. Dat we derhalve ons niet meer gebonden achten aan deze afspraak. Vervolgens kan Nederland gewoon accijns op kerosine heffen, net zoals dit gebeurt bij benzine en diesel.

Ir. J. Sikkema, Grolloo

Daders

Als je als militair maar stiekem of anoniem genoeg verboden ontgroeningsrituelen uitvoert, drugs gebruikt en hoeren inhuurt, kom je er in de rechtszaal straffeloos vanaf of hoef je die rechtszaal überhaupt niet in (Ten eerste, 23 juli). Dat je daarbij medemilitairen, wellicht wel levenslang, beschadigt, a la. Die hebben al een schadevergoeding (van Defensie) gekregen. Wat ik niet begrijp, is dat er nu alsnog intensief onderzoek gaat volgen om de misstanden, waarvan de rechter is overtuigd dat ze hebben plaatsgevonden, te vervolgen. Als deze verdachten niet de daders waren, wie dan wel? Geen vervolging, alleen schadevergoeding. Doet dat de getroffenen voldoende recht?

Boukje Loopstra, Almere

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden