Column Bert Wagendorp

Arie Slobs plannen met de publieke omroep zijn lang niet rigoureus genoeg

Bij de NPO zijn ze zich een hoedje geschrokken van een brief van minister Slob van Media. Dit terwijl de brief nog niet eens is verzonden, dus kun je nagaan welke schok het Mediapark zal treffen wanneer de brief écht op de deurmat valt. Er zijn een paar dingen uit de brief uitgelekt: op de drie tv-zenders van de publieke omroep is alleen nog reclame te zien tussen 8 en 12 ’s avonds en NPO 3 wordt als NPO Regio het domein van de regionale zenders.

De bestuursvoorzitter van de NPO, Shula Rijxman, kondigde op basis van de geruchten alvast aan dat ze ging ‘vechten als een leeuw’ om de onzalige plannen te dwarsbomen. Rijxman vindt dat de boze witte Nederlander toch al te weinig aan bod komt bij de publieke omroep, en straks is er helemaal geen ruimte meer voor de stem des volks. Slob hoeft voor zijn ideeën sowieso niet op veel steun te rekenen in Hilversum, waar de plannen worden gezien als een nieuwe bezuinigingsronde: tegenover het verlies aan reclame-inkomsten van zestig miljoen, staat een compensatie uit de schatkist van veertig miljoen: twintig miljoen naar de vaantjes.

Bovendien is NPO 3 volgens de omroepbazen een ‘jongerenzender’ en tevens kweekvijver voor nieuwe formats en televisietalent. Zoals bekend kijken jongeren helemaal geen reguliere televisie meer, zelfs bij de jongerenzender bedraagt de gemiddelde leeftijd van de kijkers 41. Om het argument van de kweekvijver kracht bij te zetten, wordt verwezen naar Zondag met Lubach en De Luizenmoeder, programma’s die ook zonder kweekvijver wel van de grond waren gekomen.

Omdat ik graag op de hoogte blijf van experimentele formats keek ik onlangs naar het KRO-NCRV-programma Wie doet het?, een kwis die werd gepresenteerd door Jan Kooijman. BN’ers vertellen in dat programma over hun ‘meest genante sekservaring’ (‘Ik viel een keer uit bed’), de gekste plek waar ze ooit seks hadden gehad of experimenten met anale seks.

Dat krijg je ervan, als je de brave omroepklerken van KRO-NCRV opdracht geeft een experimenteel format te bedenken: die gooien meteen hun gereformeerde erotische fantasieën op de zender. Eerlijk gezegd zie ik dan een stuk liever een reportage over aardappels rooien in de Achterhoek of fierljeppen in Friesland, mits wordt afgezien van seks op de rooimachine of met de polsstok of iets anders regionaals-experimenteels bij met Emma Wortelboer.

Wanneer het reclamevrije tijdslot tot acht uur doorgang vindt, zijn ze bij de NPO de lucratieve reclametijd rond DWDD kwijt, wat een nieuwe impuls zal betekenen voor de intens vermoeiende discussie over het salaris van talkshowhost Matthijs van Nieuwkerk. Nu kan BNNVara zich nog verdedigen met de stelling dat Van Nieuwkerk zijn honorarium van ruim een half miljoen dubbel en dwars terugverdient, maar dat is dan dus niet meer het geval. Ik vermoed dat Slob Van Nieuwkerk gewoon naar RTL wil verdrijven.

De verwachting is dat de NPO zich, om de reclame-inkomsten enigszins op peil te houden, gedwongen zal zien nog meer dan toch al het geval is te concentreren op kijkcijferknallers op prime time. Zodat we na achten nog meer Heel Holland Bakts en Boer Zoekt Vrouws voor de kiezen krijgen.

Daarom hoop ik dat Arie Slob, voor hij straks de brief op de post doet, alsnog een alineaatje toevoegt waarin staat dat de hele publieke omroep volledig reclamevrij gaat worden. Kost 166 miljoen per jaar, minder dan tien euro per Nederlander. Dat is te geef voor alle tijd die je bespaart en de bijkomende voordelen voor je geestelijke gezondheid.

Eigenlijk is dat de makke van de uitgelekte maatregelen: lang niet rigoureus genoeg. Het zijn Haagse compromissen. In plaats van de vorming van een BBC-stijl publieke omroep zonder al die jaren 50-omroepverenigingen, heb je straks nog maar 50 duizend leden nodig voor je eigen omroepje, 100 duizend minder dan nu het geval is. Bij WNL, van ‘het rechtse geluid op de zaterdagmiddag’, haalden ze opgelucht adem en zelfs bij de jongens van Powned heeft de brief van Slob voor nieuw optimisme gezorgd: 50 duizend moet lukken. Jammer. De bezem moet er eindelijk een keer door, maar Slob moddert voort.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden