week in techlaurens verhagen

Apple slaat steeds luider op de privacytrom. Niet iedere consument profiteert

null Beeld de Volkskrant
Beeld de Volkskrant

Apple heeft de smaak te pakken. ’s Werelds waardevolste bedrijf slaat steeds luider op de privacytrom. De boodschap van het bedrijf uit Cupertino is helder: als niemand uw privacy beschermt, moeten wij het wel doen. Hiermee zet het zich handig af tegen zijn Big Tech-collega’s Google en Facebook, die juist steeds nadrukkelijker onder vuur komen te liggen vanwege hun verdienmodel dat gebaseerd is op het vergaren van data.

Echt geliefd maakt Apple zich er niet mee. Althans, bij iedereen die op professioneel vlak met internet, data en daarmee – direct of indirect – met het verdienen van geld bezig is. Voor de consument is het een ander verhaal. Dankzij de inspanningen van Apple is hij steeds beter in staat zich te beschermen tegen al die meekijkende ogen die begerig zijn doen en laten online in de gaten houden.

Apple’s webbrowser Safari houdt bijvoorbeeld al een tijdje zogenoemde tracking-cookies tegen. En dit jaar volgde een grote ingreep op iPhones. Apps moeten voortaan expliciet toestemming aan gebruikers vragen of zij het goed vinden dat ze worden gevolgd. Dit volgen was jarenlang de basis onder het verdienmodel van adverteerders. Niet voor niets is grootverdiener Facebook ziedend op zijn rivaal. Weinig iPhone-bezitters zullen immers zeggen: ‘Ja hoor, geen probleem, volg me maar tijdens mijn surftochten.’

null Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

Deze week kondigde Apple nog een hele zwik nieuwe privacymaatregelen aan. Zo krijgt de consument eindelijk meer inzicht in het gedrag van de apps op zijn telefoon. Voorbeeld: als je een app toestemming hebt gegeven voor toegang tot je locatie, dan kun je in het privacyrapport zien hoe vaak die app de afgelopen zeven dagen daadwerkelijk gebruik heeft gemaakt van die toestemming.

Andere aankondigingen zijn controversiëler. Neem Apple’s Mail Privacy Protection. Het idee is telkens hetzelfde: zorg ervoor dat commerciële partijen het onlinegedrag van de consument niet meer kunnen volgen. Zij doen dat via de browser, via apps, maar ook via het mailprogramma door in mails code te stoppen die bijhoudt of iemand een nieuwsbrief wel uitleest. Of op welke links hij klikt. Apple gaat dit soort code blokkeren. Goed nieuws voor de consument, slecht nieuws voor uitgevers van nieuwsbrieven, zo betoogde techsite The Verge gelijk al.

Met Private Relay tot slot kan iedereen via Safari veilig surfen, zonder dat iemand anders (de provider, Apple, de overheid of wie dan ook) kan meekijken. Onder andere door al het internetverkeer te versleutelen, kan niemand de exacte locatie van de gebruiker zien, noch welke sites hij bezoekt. Nog meer goed nieuws voor de consument dus. Nou, niet voor iedereen. De privéomleidingsfunctie is vanwege wettelijke redenen niet beschikbaar in China, dat goed is voor 15 procent van Apple’s jaaromzet. En ook niet in Belarus, Colombia, Egypte en Kazachstan. Of in Saoedi-Arabië, Zuid-Afrika, Turkmenistan, Oeganda en de Filipijnen. Alle consumenten zijn gelijk. Maar sommigen zijn meer gelijk dan anderen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden