Opinie

Aparte scholen voor jongens en meisjes doorbreken rolpatroon

Meisjes op meisjesscholen kiezen vaker voor wiskunde en jongens op jongensscholen kiezen vaker talen.

Jongens van de exclusieve Britse boarding school Eton College tijdens de jaarlijkse Eton Wall Game, een variant van rugby. Beeld reuters

'Welke nieuwe scholen krijgt Amsterdam?' (Ten eerste, 19 augustus). Ik zou het wel weten als jongensonderzoekster: een jongensschool.

Ik zou de gemeente Amsterdam dan ook dringend willen verzoeken van de 124 plannen voor een ideale school die burgers ingediend hebben plan #62 te kiezen. Plan #62 is van Kimo Steenaart, pedagoog en docent Engels. Zij pleit voor de oprichting van een vmbo dat beter afgestemd is op jongens.

Hoe ziet Steenaart haar jongensschool? Ze wil een vmbo 'dat zich richt op de ontwikkelingskenmerken en talenten van jongens '. Volgens haar moet de didactiek voor alle vakken aangepast worden. Op haar school zal de kunst van het onderwijzen aan jongens worden beoefend. Dat wil zeggen dat het overbrengen van kennis en vaardigheden op jongenswijze zal gebeuren. Op haar school zal dus rekening worden gehouden met de jongensgeest die ingesteld is op competitie, een grote neiging heeft tot leren door middel van trial-and-error en bij de les wordt gehouden door humor en beweeglijkheid.

Het huidige schoolsysteem is te veel gericht op meisjesdidactiek. De meeste meisjes bloeien op bij samenwerken, in de pas lopen en reflecteren over gevoelens. Bij de meeste jongens boor je hiermee hun rebelse kanten aan of demotiveer je ze.

Jongens krijgen vooral rebellieneigingen bij het reflecteren over gevoelens. De waarde hiervan schatten ze echt minder hoog in dan meisjes. Anders dan meisjes voelen ze zich na een portie probleempraat echt niet meer begrepen. Want wat is het praktische nut ervan? Ze vinden het meestal zonde van hun tijd en vaak nog raar ook. Jongens willen praten over gebeurtenissen. Geef ze maar een flinke portie oorlogsgeschiedenis of anders rekenen. Voor jongens is kennisbeheersing op school belangrijker dan gevoelsbeheersing.

Het wordt tijd voor een jongensschool omdat een jongensschool anders dan velen denken, met feministes en genderdeskundigen voorop de genderongelijkheid juist niet bevordert. In haar boek The Trouble with Boys (2008) noemt de Amerikaanse onderzoekjournaliste Peg Tyre een Engels lange-termijnonderzoek waarin 13 duizend individuen werden gevolgd vanaf hun geboorte in 1958.

Deelname aan gescheiden onderwijs bleek niet uit te maken voor succes in het vervolgonderwijs, maar was wel van grote invloed op de keuze van een vervolgstudie. Degenen die les hadden gehad op aparte jongens- en meisjesscholen kozen vaker voor een niet traditioneel beroep dan zij die op gemengde scholen hadden gezeten. Jongens op jongensscholen kozen vaker voor talen en meisjes op meisjesscholen kozen vaker voor wiskunde.

Met het andere geslacht niet prominent in de buurt als vergelijkingsmateriaal waardoor sommige vakken in de jongenshoek terechtkwamen en andere in de meisjeshoek verdrong talent gender als reden om voor een bepaald vak te kiezen.

Leren de seksen elkaar dan niet beter kennen door gemengd middelbaar onderwijs? Daar heb ik bij mijn zonen niets van gemerkt. En bij meisjes blijkt dit vaak ook niet op te gaan.

Eind van de jaren negentig schreef scholiere Rebecca Maart pseudoniem van Anna Woltz, tegenwoordig schrijfster van (jeugd) boeken in één van haar stukjes over school in de Volkskrant dat ze pas op een reis met haar klas naar het buitenland 'echt gepraat' had met jongens. In haar beschrijving van het gedrag van een groep jongens herkende ik mijn zonen die in die tijd ook op de middelbare school zaten: 'In de klas duwen en stompen ze, omhelzen ze elkaar ruw of maken ze een torentje: Edwin zit op zijn stoel, Soebair springt erbovenop en zes anderen volgen.'

Jongens hebben duidelijk een andere didactiek nodig. Plan #62 dus.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden