ColumnLoes Reijmer

Als De T. Kaag elitair vindt, volgen de ­feiten vanzelf wel

null Beeld

Hadden ze al gezegd dat ze er fantastisch uitzag? Ja, toch? Fan-tas-tisch. Echt een mooie jurk. Wel een beetje duur toch? Heel duur. Of nee, niet gewoon heel duur, Máxima-duur. Wel-een-stukje-duurder-dan-de-Bijenkorf-duur, zeg maar. Van het merk Natan, pardon: ‘Modehuis Natan’. Heel erg deftig dus, geen gewone confectie. Best wel prijzig ook, trouwens. Was dat al duidelijk?

De T. is De T., zo luidt een jonge Haagse wijsheid. Als ze zich vervelen aan de Basisweg, duiken ze de archieven in om een lelijke foto van Femke Halsema of een andere progressieve, vrouwelijke politicus op te dreggen en die met wat uitroeptekens de krant in te slingeren. Zo kan het gebeuren dat in een podcast over de verkiezingen minutenlang wordt geleuterd over het prijskaartje van de jurk van Sigrid Kaag, zonder dat het ook maar één keer gaat over het geld dat Mark Rutte aan zijn maatpakken uitgeeft, die toch het veelvoudige kosten.

In een week waarin er veel aandacht was voor de online intimidatie van vrouwelijke politici, dankzij een alarmerend onderzoeksverhaal in De Groene Amsterdammer, lijkt het salonseksisme van De Telegraaf onschuldig. Kamerleden krijgen verwensingen over dildo’s met weerhaken en dan gaan we zeuren over opmerkingen over een jurk? Ze zeiden er nota bene aardige dingen over. Mag een complimentje ook al niet meer? (Het journalistieke gezelschapsspel ‘Mag dat ook al niet meer’, óók een beproefd middel tegen verveling.)

Maar het was natuurlijk geen compliment. ‘Jurk Sigrid Kaag van peperduur Máxima-merk’ heet de aflevering, een titel die geen ander doel heeft dan de lijsttrekker van D66 in de elitaire, hautaine hoek te drukken. Om haar neer te zetten als een vrouw die geen voeling heeft met het volk, iemand die zich heel wat verbeeldt ook, met haar ‘presidentiële’ kledingkeuze zonder premierwaardige peilingen. Het is dat Synoniemen.net geen andere woorden meer kon vinden voor ‘duur’, anders hadden de journalisten er nog zeker tien minuten over doorgekletst. (Het merk Natan is overigens wél confectie, typische moeder-van-de-bruidkleding, voor speciale gelegenheden dus, zoals voor Prinsjesdag, toen ze deze jurk ook al droeg.)

Kaag is tevens degene die meeste onlinehaat ontvangt, blijkt uit het onderzoek van De Groene. Van de tweets die aan haar gericht worden, is 22 procent haatdragend. Dan gaat het over haar Palestijnse man, maar ook over haar voorkomen en uitstraling. Er loopt een rechte lijn tussen het seksisme in traditionele media – soms onbewust, soms malicieus, zoals in dit geval – en de onlinehaat waarmee vrouwelijke politici te maken hebben. De mannen van de podcast pakken het stereotype, doen er een grote roze strik omheen en leveren het cadeautje af op de drempel bij de Kaag-hatende achterban.

Ho, ho, zullen de heren nu misschien zeggen. Wij reageren slechts. Volgens de podcast was er ‘nogal wat te doen over de blauwe jurk op sociale media’, er was zelfs een heus ‘mediastormpje’ uitgebroken. Al die mensen vonden de jurk mooi, ‘maar vroegen zich ook af: is die gewoon van C&A of H&M?’

Ik zocht op de Facebookpagina van RTL Nieuws naar het mediastormpje, maar kon het niet vinden. De Facebookpagina van De Telegraaf dan? Ook niet. Twitter misschien? Vier tweets, ongeveer. Het bericht dat de meeste reacties ontlokte, was afkomstig van Wierd Duk, de Telegraaf-verslaggever die met zijn 85 duizend volgers altijd wel wat losmaakt. Zo voorzag de krant zichzelf dus van het ‘mediastormpje’.

Voor zover ik kon zien had niemand het over C&A of H&M. Dat hoeft natuurlijk ook helemaal niet, dacht ik later. In tegenstelling tot Kaag weten ze bij De T. natuurlijk precies wat er zich in hoofden van het volk afspeelt. Daar zijn de feiten helemaal niet voor nodig.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden