CommentaarStint

Als de Stint nu ongeschikt is, waarom dan vorige maand nog wel veilig?

De minister zet de zaak zelf op scherp: als de Stint nu ongeschikt is, waarom vorige maand nog wel veilig?

Beeld ANP

Twee weken na de rampspoed in Oss doemt de onvermijdelijke schuldvraag op in het oplaaiende debat over de ­betrouwbaarheid van de Stint. Minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur moet zich maandag rotgeschrokken zijn, vlak voordat zij de elektrische bolderkar tot ­nader order verbood op de openbare weg. Anders is niet te verklaren dat zij een week eerder nog geen enkele aanleiding zag om in te grijpen

Bij de technische onderzoeken die nu op het voertuig worden losgelaten, komen kennelijk gebreken aan het licht die de keuringsinstanties niet opmerkten toen de Stint in 2011 een rijvergunning kreeg. De fabrikant verweert zich intussen fel: hij heeft in zijn optiek steeds aan alle vereisten voldaan en overweegt bij de rechter intrekking van het verbod te eisen. Ook nogal wat kinderopvang­organisaties zouden liever vandaag dan morgen weer met de Stint de weg op willen. Zij gebruiken ’m al jaren naar  tevredenheid. Van de duizenden Stints die tot maandag rondreden, waren tot voor kort ook geen meldingen van serieuze tekortkomingen bekend.

Daarmee is nog niet gezegd dat de minister louter paniekvoetbal speelt. Een verantwoordelijk bewindspersoon die van haar inspecteurs te horen krijgt dat een voertuig met tien kinderen aan boord door een defect totaal op hol kan slaan en vervolgens ook niet meer met de rem te stoppen is, kan weinig anders doen dan ingrijpen. Als ze het niet meteen zelf zou hebben gedaan, had de Tweede Kamer haar inmiddels wel gedwongen.

Intussen wordt de Osse catastrofe door een leger van instanties onderzocht. Er staat ook in politiek opzicht veel op het spel. Met haar ingreep heeft Van Nieuwenhuizen de zaak immers al meteen, bedoeld of onbedoeld, op scherp gezet. Want als de Stint inderdaad ongeschikt is, is het de vraag waarom dat in 2011 niet bleek. Volstond de keuring niet? Zijn de toelatingscriteria niet op orde? Hoe staat het dan met de keuring van al die andere innovatieve elektrische voertuigen, van brommobiel tot scooter, die de wegen de laatste jaren in rap tempo veroverden? En als het mis was, wie is dan verantwoordelijk?

Met de fatale afloop in Oss in het achterhoofd drukt er een zware last op de schouders van de onderzoekers.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden