ColumnBert Wagendorp

Alleen de scheerapparaten herinneren nog aan de gloriedagen van Philips

Philips gaat de afdeling strijkijzers, stofzuigers, airfryers en koffiezetapparaten afstoten. Ceo Frans van Houten ziet er geen toekomst meer in en wil verder gaan focussen op medische systemen. Met Philips Healthcare wil Van Houten het gevecht aangaan met een Europese concurrent als Siemens Healthineers en ook met de echt grote jongens aan de Amerikaanse Westkust, zoals Google, Apple en Amazon. Die worden steeds actiever in de gezondheidsbusiness, want daar ligt de komende jaren het grote geld, duizenden miljarden.

Philips is ’s werelds grootste producent van stoomstrijkijzers. Daar kun je lacherig over doen, maar voor de PerfectCare-lijn met OptimalTEMP-technologie hoeft het bedrijf zich echt niet te schamen. De superieure ‘Elite Plus’ geldt als de Rolls-Royce onder de strijkijzers, zeker in combinatie met Philips’ strijkplank GC222.

Toch wil Frans van Houten er vanaf. Net als van de stofzuigers (de Speed Pro Max Aqua, voor zuigen én dweilen) en de nog maar zo kortgeleden geïntroduceerde magnifieke Airfryer HD9650/90.

Ik begrijp best dat het lastig is, wanneer Van Houten op het World Economic Forum Musk (Tesla), Bezos (Amazon) of Cook (Apple) tegenkomt en die hem gniffelend vragen hoe het ervoor staat met de stoomstrijkijzers. Dan ben je in één zin het piepeltje van Davos. Kun je wel pruttelen dat je ook in de Health Care bent gestapt, maar je bent gewoon geklopt.

Bovendien stapt iedereen dus in de gezondheid. Ik las ergens dat er in 2020 op de wereld voor het eerst in de geschiedenis van de mensheid meer 65-plussers dan peuters onder de 5  rondlopen. Dat biedt enorme kansen voor de omzet en de winstcijfers, want ouderen zijn de big spenders in de gezondheidszorg. De grote spelers op dat terrein, Philips ook, zijn vooral bezig met de integratie van AI en big data – nog even en Google Assistant is sneller en adequater in het stellen van een diagnose dan je huisarts.

In Silicon Valley hebben ze praktisch onbeperkte budgetten ter beschikking voor Research en Development – twee weken geleden werd Alphabet, het moederbedrijf van Google, het vierde bedrijf ooit met een beurswaarde van boven de 1.000 miljard dollar, na Microsoft, Apple en Amazon. Daar moet Philips (43 miljard) mee concurreren. Klein Duimpje kan soms slimmer zijn dan de Grote Reus, maar de praktijk is meestal toch dat hij het onderspit delft of wordt opgekocht.

Mogelijk kan Philips enige hoop putten uit de eigen historie: vijftig jaar geleden was het bedrijf met vierhonderdduizend werknemers net zo’n machtige moloch als de Californische leden van de Big Four en moet je nu eens kijken. Dus dat kan met Google ook gebeuren, hoogmoed komt voor de val. Google zoekt sinds 2013 met dochter Calico naar methodes om het verouderingsproces een halt toe te roepen en vervolgens sterven optioneel te maken; het mag, maar het hoeft niet meer.

Een zuivere valkuil: als dat lukt is het natuurlijk snel gedaan met gezondheidsindustrie en komen er weer héél andere problemen op ons pad, zoals huisvesting voor 175-plussers en hordes werkloze geestelijken. Dan kan Philips zich weer op de strijkijzers richten. Maar zover is het nog lang niet en misschien laat de dood zich niet kisten.

Ach, Philips. Alleen de scheerapparaten van de grote Alexandre Horowitz herinneren nog aan de gloriedagen – en het kan niet lang meer duren voordat Van Houten die ook in de uitverkoop doet.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden