De bewuste digibete burgerOlaf Tempelman

Alle billen voor Biden hebben geholpen, dus ook die van dj Diplo

De zinsnede ‘sex sells’ stamt uit de jaren 1870, toen een tabaksfabrikant ontdekte dat fraaie rondingen op sigarettenpakjes fraaie verkoopcijfers konden opleveren. Een paar dagen voor 3 november las ik bij onlinedeskundige Lisa Bouyeure over digitale beroemdheden die hun rondingen inzetten om Joe Biden extra kiezers te bezorgen. YouTuber Tana Mongeau (had ik nog nooit van gehoord) gaf met een foto van Biden acte de présence in stringbikini. Realitystar Kylie Jenner (had ik ook nog ooit van gehoord) had een bloemetjesbikini aangetrokken om 199 miljoen volgers te mobiliseren. Op TikTok deden #hotgirlshatetrump wat ze konden.

Bouyeure concludeerde dat elke actie tegen Trump winst is. Ik was geneigd dat te onderschrijven, maar even later bekroop me de gedachte dat bepaalde beelden zoveel aandacht trekken dat ze overschaduwen wat er bij staat. Altijd als ik die gedachte heb, moet ik denken aan een verhaal van mijn hand over Tahiti dat ooit vijf dagen achter elkaar het ‘best gelezen’ stuk op de Volkskrant-site was, niet gebruikelijk voor mijn kopij. In mijn analoge naïviteit vroeg ik me af hoe ik nummer 1 had kunnen worden met een historisch verhaal van 4.000 woorden. Toen ik het aanklikte, realiseerde ik me dat ‘best gelezen’ soms voor ‘best bekeken’ staat, en dat het krediet voor het succes bovenal naar de illustratoren ging. De legendarische fotografen Adolphe en Teva Sylvain waren tussen 1950 en 2000 verantwoordelijk voor duizenden pikante Tahiti-kalenders. Geen enkele Polynesische schone die mijn 4.000 woorden ‘begeleidde’ had haar kleren aan.

 De Amerikaanse dj Diplo etaleerde speciaal voor Biden eenmalig zijn billen op Instagram. Omdat het hem een recordaantal views en likes opleverde, concludeerde hij bitter dat Instagram ‘een kerkhof van konten’ is. Ik zeg tegen Diplo: de overwinning van Biden was maar nipt, alle beetjes, of alle billen, kunnen daarbij geholpen hebben, ook de jouwe.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden