Allah dankt Dirk van den Broek

Dirk van den Broek verstevigt de band met God en Dirk, en redt de hoofddoekjes.

Al jaren wordt er van elke kant aan de hoofddoek getrokken; moslimfundamentalisten claimen de hoofddoek als de enige toetsbare vorm van kuisheid, rechtse groepen verzetten zich tegen de doek omdat deze door een groep wordt gedragen die ze liever kwijt dan rijk zijn, geëmancipeerde vrouwen verzetten zich tegen de doek omdat het een uiting is van vrouwenonderdrukking en het anti-Wilders geluid steunt de hoofddoek omdat er met twee maten gemeten wordt als het gaat om religieuze uitingen.

Maar sinds een paar dagen hebben we een winnaar in deze ingewikkelde hoofddoekdiscussie: Dirk van de Broek!

Hoofddoekprijs
Met de zogenaamde ‘hoofddoekprijs’ die de firma heeft gekregen als pluim voor het accepteren van hoofddoekjes op de werkvloer krijgt de supermarkt media aandacht in overvloed.

En terecht. Het is de firma namelijk gelukt om haar vrouwelijk islamitisch personeel zo ver te krijgen om hun band met God en hun band met Dirk te verenigen in een rood doekje waar honderden keren het logo van de supermarktketen op gedrukt is.

Het is dan ook niet alleen een handreiking naar een groep vrouwen die moeilijk hun plek vinden op de arbeidsmarkt, maar bovenal een geniale reclame stunt. De naam ‘Dirk van den Broek’ duikt nu immers op in iedere discussie over hoofddoekjes. Bovendien wemelt het van de opiniestukken waarin de uitgereikte prijs onderwerp van gesprek is.

Vraagtekens
Zo zette Simon Admiraal in zijn betoog over de hoofddoek vraagtekens bij de prijs, omdat de hoofddoek ‘de politieke vlag van het islamitisch fundamentalisme’ is, en deze door zo’n prijs juist het symbool lijkt te worden van participatie en integratie.

Hij verwijst naar de situatie van dertig jaar geleden, toen de hoofddoek fel werd bestreden door seculiere Arabische vrouwen, en roept dezelfde groep ook nu te strijden tegen de hoofddoek.

De discussie over de hoofddoek speelt zich nu echter af in de schaduw van het integratiedebat. Het wordt een ieder onmogelijk gemaakt een standpunt in te nemen over hoofddoekjes zonder meteen onder een groep te worden geschaard.

Wilders
Een blanke Nederlander met kritiek op de hoofddoek wordt op een lijn gezet met Wilders, een Marokkaanse Nederlander met dezelfde kritiek valt onder de categorie Hirsi Ali. De enige manier om je tegen deze categorisering te verzetten, is te zwijgen.

Maar de stilte is doorbroken door een lachwekkend rood hoofddoekje van Dirk van den Broek. Daarmee reduceert de supermarktketen de veelbesproken hoofddoek tot een product uit hun eigen assortiment. Terecht een prijs waard.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden