Tech De bewust digibete burger

Algoritmes zijn net nerds die nooit buiten komen

Beeld ANP

Muzikaal zijn er weinig overeenkomsten tussen Sugar Sugar van The Archies, Brown Sugar van The Rolling Stones en Sugar Baby Love van The Rubettes, maar een beetje algoritme proeft al snel hetzelfde ingrediënt in de titels. Mij maakte dat algoritme op de gevaren van suiker attent toen ik beroepshalve wat onderzoek deed naar de Canadese rockers van The Guess Who, die in hun klassieke track No Sugar Tonight ’s avonds zonder suiker komen te zitten (No sugar tonight in my coffee, no suger tonight in my tea, no sugar to stand beside me). 

Ik klikte No Sugar Tonight aan op YouTube en kreeg meteen een reclame voor een of andere suikervervanger: ‘Te veel suiker is niet goed voor u.’ Wellicht had ik gedacht dat dit stom toeval was, als ik een tijdje terug bij Sugar Sugar van The Archies ook al niet tegen suiker was gewaarschuwd. Sugar Baby Love van The Rubettes bleek bij ons op de laptop gekoppeld aan een tandpastareclame. 

U zegt: dat is anekdotische bewijsvoering, jij weet niets van algoritmes, digibeet! Dat geef ik toe. Maar ik weet wel dat het typisch iets is voor een algoritme om te vermoeden dat mensen die nummers over suiker beluisteren, hulp kunnen gebruiken in de omgang met dat ingrediënt. Ik vermoed zelfs dat een beetje algoritme slim genoeg is om een nummer als Jump van Van Halen te koppelen aan een reclame voor springkussens of een spotje van een suïcidepreventielijn.

Algoritmes hebben de toekomst en ze gaan ons van top tot teen doorgronden, zeggen ze. Dat gaan ze misschien nog doen. Voorlopig gedragen die algoritmes zich nog als nerds die nooit buiten komen. Nerds van vlees en bloed missen allerlei signalen in het dagelijks leven, maar ze zien nog echte mensen – nerds die in digitale apparaten wonen, zien niet eens daglicht.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.