lezersbrievenvrijdag 28 december

Al die lieve groene mensen laten zich wat voorspiegelen door de groen overgespoten zakenwereld

De ingezonden lezersbrieven van vrijdag 28 december.

Tesla oplaadpunt voor Schiphol taxi’s. Beeld Hollandse Hoogte / Mariette Carstens

Laat u zich niets voorspiegelen

Een prachtig vergezicht: alleen maar zachtzoemende elektrische auto’s in onze steden en op onze wegen. Geweldig voor het lokale milieu. Maar sinds wanneer wekken electrische auto’s groene energie op? Want ze worden gesubsidieerd en subsidie is toch bedoeld voor het opwekken van groene energie en niet voor het opmaken? Of hebben we al te veel groene energie, zodat nu de afnamekant moet worden gestimuleerd?

Dit lijkt me toch een frappant geval van het paard achter de wagen spannen. Je kunt subsidie ook zien als een bijdrage van de stinkende fossiele auto aan de superschone electrische bolide. Maar ook als een bijdrage van het autootje van de minder bemiddelde burger aan de luxere landgenoot, zonder dat daar ook maar enige CO2-afname tegenover staat.

Want die groene energie wordt voorlopig voor het grootste deel fossiel opgewekt, eventueel in centrales in andere landen. En dan hebben we het nog niet over de productie van al die accu’s. In feite is het kapitaaloverdracht van het gewone volk naar de elite. Al die lieve groene mensen laten zich wat voorspiegelen door de groen overgespoten zakenwereld. Als je dan groene energie denkt te moeten subsidiëren, subsidieer dan de productie – niet het gebruik.

P.C.Bouwmeester, Prinsenbeek

Groen gas

De discussie over het verminderen van uitstoot door gebruik van fossiele brandstof in auto’s gaat vrijwel exclusief over elektrisch rijden als enig alternatief. De opwekking van elektriciteit wordt niet doorberekend naar een uitstootpercentage per automerk.

Inmiddels rijd ik al vier jaar op basis van groen gas. De aanwezige voorraad benzine heb ik in die periode slecht driemaal gebruikt. En niet eens uit noodzaak, want het netwerk is vrijwel dekkend. Kan iemand mij uitleggen waarom er zo weinig aansporingen zijn om groen gas te gebruiken?

Bert Otten, Deventer

Wees eens een slome sukkel

Nu zelfs vroempartij VVD klimaat en milieu heeft omarmd als onderwerpen die ertoe doen, daag ik de hardrijders uit tot het volgende experiment. Voeg je voor één keer tussen de slome sukkels die op de rechterbaan rijden, of je nou 100, 120 of 130 mag. En klok vervolgens hoeveel langer je over je rit doet. En vraag je daarna af of die paar minuten tijdwinst het waard zijn om zoveel meer brandstof te verstoken, het milieu zoveel meer te belasten en de verkeersveiligheid zoveel meer te schaden.

Norbert Duif, Wageningen

Hoezo emissievrij?

Een elektrische auto, accu geladen met stroom opgewekt in een bruinkoolcentrale, kunnen we die emissievrij noemen? Om waterstofgas te maken wordt aardgas gebruikt. Door middel van verhitting en hoge druk ontstaat er waterstofgas en CO2.

Dit verhitten gebeurd door aardgas te verbranden. 20 procent van het gebruikte aardgas. De hoeveelheid CO2-gas ontstaan in dit gehele proces wordt losgelaten in de atmosfeer.

Tellen we hier ook nog de onbeholpen logistiek van het waterstofgas bij, dan vraag ik: kunnen we een waterstofauto emissievrij noemen?

G. van Brakel, Zeewolde

Lotje uit de loterij

Ik vraag me af of ik de enige ben, die zich mateloos ergert aan advertenties van loterijen: morgen kan je miljonair worden, gaan rentenieren, alle dromen gaan in vervulling. De enige voorwaarde daarvoor is het kopen van een lot.

Ik heb daar jaren aan meegedaan, Staatsloterij, Postcodeloterij. Een paar jaren geleden ben ik ermee gestopt. Dat was best moeilijk. De meeste loterijen koketteren ook nog met hun bijdragen aan goede doelen. Deelname aan een loterij heeft daardoor ook nog iets altruïstisch.

Vooral bij het stoppen met de Postcodeloterij heb ik lang geaarzeld: je moet er niet aan denken dat een paar weken later de prijs op jouw postcode valt. De doorslag om ermee te stoppen was een schatting van hoe lang het gemiddeld duurt voor een postcode getrokken wordt.

Ik kwam op enkele tienduizenden jaren (een lotenverkoper zal daartegenover stellen dat het ook morgen kan gebeuren). Praktisch gesproken komt het erop neer dat het kopen van een lot gelijk staat met het vernietigen van je geld door een papierversnipperaar.

Bij het risicovol omgaan met geld zijn er tegenwoordig wettelijke maatregelen de consument daarvoor te waarschuwen. Daarom stel ik voor dit ook te doen bij loterijen. Letop: de kans dat je je geld verliest is duizenden malen groter dan het winnen van een prijs.

Piet Sluimer, Renkum

Kevin Spacey als Underwood

Door als Frank Underwood in een clip te proberen zijn onschuld te bewijzen bewijst Kevin Spacey dat hij zijn personage in House of Cards misschien niet helemaal begrepen heeft. Door in de clip uitvoerig zijn handen te wassen ( in onschuld) bewijst hij wel de Bijbel te kennen en die op Trumpiaanse wijze voor zich in te zetten. Ook weer niet zo slim.

Elly van den Boom, Den Haag

Toezicht

Was Careyn niet de zorgorganisatie met een heel aantal managers die meer dan de balkenendenorm verdienden? Kunst om dan weer onder het verscherpte toezicht uit te komen (Ten eerste, 27 december). Of gaat dit toezicht niet over de hoeveelheid en de inkomens van de managers?

Gerard Bosman, Weert

Een man een man

Het rampzaligste aan Trump is dat hij zich aan zijn verkiezingsbeloften wil houden.

Bob van den Bos, Den Haag

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden