Commentaar

Ahold Delhaize mag ook boeren, personeel en milieu mee laten profiteren

Ahold Delhaize is vooral vol van de concurrentie met Jumbo. Maar het bedrijf heeft als marktleider heeft ook een voorbeeldfunctie.

Een medewerker in het nieuwe Home Shop Center (HSC) in Bleiswijk. Beeld ANP
Een medewerker in het nieuwe Home Shop Center (HSC) in Bleiswijk.Beeld ANP

Ahold Delhaize, de eigenaar van supermarktketen Albert Heijn, is een hard bedrijf, zo blijkt uit een reconstructie van alle ruzies die het bedrijf het afgelopen jaar heeft uitgevochten. Bij onderhandelingen met leveranciers en huurders probeert het bedrijf voortdurend het onderste uit de kan te halen. Wie het waagt om met de grote concurrent samen te werken, kan op de toorn van de bedrijfstop rekenen.

Deels is dat te begrijpen. Nederlandse supermarkten voeren al decennia een keiharde strijd om de gunst van de consument. Levensmiddelen zijn nergens in West-Europa zo goedkoop als hier. Het uitbaten van een supermarkt is daardoor een gevecht om kleine marges. Supermarktketens zijn bijna gedwongen om hun leveranciers uit te knijpen. De Nederlandse boeren plukken daar de wrange vruchten van. Zij krijgen een te lage prijs voor hun producten.

Tegelijkertijd hebben de Nederlandse supermarkten alom de wind in de zeilen. Door de lockdown is de omzet fors gestegen. Het zou van beschaving getuigen als Ahold Delhaize iets van dit voordeel zou gunnen aan zijn zakenpartners en aan zijn personeel. Vooralsnog zijn er weinig tekenen die daarop wijzen. De onderhandelingen over de supermarkt-CAO zitten muurvast, omdat het bedrijf zijn personeel maar zeer beperkt wil laten meeprofiteren van de coronahausse.

Wie marktleider is, heeft tal van voordelen. Dankzij de grotere schaal kan Ahold Delhaize efficiënter werken. Dankzij de grotere inkoopmacht kan het leveranciers onder druk zetten en lagere prijzen bedingen.

Maar een marktleider heeft ook een voorbeeldfunctie. Hij heeft de macht om de toon te zetten, om dingen ten goede te veranderen. Ahold Delhaize maakt daar nu te weinig gebruik van. Op het gebied van duurzaamheid heeft de supermarktketen bijvoorbeeld ook geen voortrekkersrol. Albert Heijn stond deze Pasen bij Wakker Dier op de tweede plek op de kiloknallerranglijst. Het moest alleen Deen voor zich dulden.

Ahold Delhaize zet wel stappen op het gebied van duurzaamheid - zo heeft het onlangs de plastic zak uitgebannen op de groente- en fruitafdeling- maar uit alles blijkt dat de top van het bedrijf vooral vol is van de strijd met de belangrijkste uitdager, Jumbo. Het is hoog tijd dat Ahold zich realiseert dat een modern bedrijf zich niet alleen laat leiden door de harde wetten van de markt, maar ook ethische overwegingen een rol laat spelen.

In het Volkskrant Commentaar wordt het standpunt van de krant verwoord. Het komt tot stand na een discussie tussen de commentatoren en de hoofdredactie.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden