De bewuste digibete burgerOlaf Tempelman

Agenten moeten niet op Twitter etaleren hoe goed ze bezig zijn

Tweet van de politie: ‘Op wacht gelegen bij de Toyota Prius. Katalysatordieven met bivakmutsen kwamen na middernacht. Even flink geknokt. Dieven ingerekend. Veertig gestolen Prius-katalysatoren teruggevonden in bestelbusje. Eigenaren blij. #Voldoening.’

Die tweet is helaas fictief, want de katalysator van mijn Prius was van de week voor de tweede keer in anderhalve maand weg. Mijn contact met de politie is tot nog toe beperkt gebleven tot een mevrouw die op digibetenniveau kan uitleggen hoe je digitaal aangifte doet waarvan je automatisch digitaal bevestiging krijgt.

Had ik op Twitter gezeten, dan had ik geweten hoeveel méér de politie tegenwoordig digitaal doet. In een stuk van een collega las ik over agenten die volgers met tweets deelgenoot maken van hun werk. Eentje twitterde over de aanhouding van een appende fietser: ‘Nadat ze een slechte uitslag had gekregen van de arts over haar soatest, kreeg ze slecht nieuws van ons, namelijk een bekeuring van 95 euro.’

Mijn collega vindt dat onkies: agenten moeten niet op Twitter etaleren hoe goed ze bezig zijn. Dat ben ik met haar eens, maar ik denk dat de politie weinig anders doet dan meegaan met de tijd. Ons digitale tijdperk is immers een etaleer-tijdperk. Vroeger deden mensen hun werk, tegenwoordig bestaat steeds meer van dat werk uit het laten zien wát ze allemaal doen: kijk mij bezig. Uiteenlopende beroepsgroepen verschaffen ons tegenwoordig digitaal toegang tot hun werkkeuken – koks doen het, journalisten doen het, agenten doen het. Ik vind het meestal oninteressant. Een kok die een ui snijdt is even saai als een agent die een bon uitschrijft en een journalist die zit te tikken. Ik vrees daarbij dat die kijk-mij-bezig-cultuur ten koste gaat van wat de vaklui eigenlijk zouden moeten doen. Een agent die staat te twitteren, ziet die de dief niet. Als de politie mijn katalysator terugvindt, heb ik overigens geen bezwaar tegen een tweet daarover.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden