Overtuigtips

Adam Schiff maakt duidelijk dat je moet oppassen met het schofferen van je doelgroepen

Hoe overtuig je? Communicatie-expert Lars Duursma van internationaal trainingsbureau Debatrix geeft iedere week een tip. Overtuigtip 10: het emotionele slotpleidooi van Adam Schiff.

Hoofdaanklager Adam Schiff geeft een verklaring over het afzettingsproces tegen president Donald Trump.Beeld AP

Dit gebeurde er

Stel dat de Russen zich opnieuw mengen in de komende verkiezingen. Of dat China besluit de Trump-campagne te steunen. ‘Heeft iemand van ons werkelijk het vertrouwen dat hij dan het nationaal belang boven zijn persoonlijke belangen zal plaatsen? Juist in Amerika telt wat het juiste is om te doen: here, right matters!’

Het emotionele slotpleidooi van Adam Schiff ging de hele wereld over: in een minuut of acht betoogde hij waarom president Donald Trump moet worden afgezet. Het fragment en de hashtag #rightmatters gingen direct viraal op sociale media.

Wat leren we daarvan?

De Democraten begonnen de afzettingsprocedure tegen Trump in de wetenschap dat Republikeinse senatoren hun president vrijwel zeker niet zullen veroordelen. Wat is dan hun doel? Veel woorden lijken primair gericht op een plaats in de geschiedenisboeken: kijk, hier trokken we een streep in het zand. Want als je dit laat passeren, wat is dan de volgende stap voor Trump of zijn opvolgers? Een tweede doel lijkt te zijn kiezers te overtuigen van de onaanvaardbaarheid van Trumps handelen. Het derde doel: Republikeinse senatoren zover krijgen dat ze op z’n minst extra getuigen toestaan.

Communicatief wordt het interessant wanneer die doelen botsen. Juist daar maakte Schiff het zichzelf lastig door een anonieme waarschuwing uit een nieuwsbericht te citeren: ‘Stem tegen Trump en je hoofd wordt op een stok gespietst.’ Hij wist niet of het bericht klopte, voegde hij eraan toe. Maar hij zette de Republikeinse senatoren wel weg als geïntimideerde angsthazen.

Juist de senatoren dus die hij nog hard nodig heeft voor z’n extra getuigen. Het is een belangrijke les voor iedereen: lees altijd je tekst nog eens kritisch vanuit verschillende perspectieven en controleer of bepaalde passages één van je doelgroepen kunnen schofferen. Soms ontkom je daar niet aan. Maar hier was het onnodig.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden