Column Aaf Brandt Corstius

Actieve 40-plussers. Dat zijn nog ergere mensen dan gewone 40-plussers

Als een winkel, tv-programma of tijdschrift zich richt op mijn leeftijdscategorie, dan ben ik bij voorbaat beledigd. Ik wil helemaal niet dat mensen denken: zij is drieënveertig, dus zij heeft comfortabele schoenen nodig die toch van nu zijn. Of: zij is veertigplus, zij houdt van inspirerende en tijdloze interieurs.

Ik werd dus meteen chagrijnig toen ik gisteren las dat de teloorgegane V&D nu een webwinkel is geworden, vd.nl. De webwinkel richt zich ‘op de interessegebieden van de actieve 40+'ers’.

Actieve 40+’ers. Dat zijn nog ergere mensen dan gewone veertigplussers. En waar houden actieve 40+’ers van? ‘Reizen, hobby's, gezondheid, wonen, tuin en mode.’ Ja, ik ben ook dol op hobby’s en gezondheid. Ik was dus toch de doelgroep. Naar de website.

Het is bijzonder, bijna vernieuwend: vd.nl is een website die doet denken aan een webwinkel uit de jaren vijftig. Als ze in de jaren vijftig internet hadden gehad, dan hadden ze gewinkeld op vd.nl. Zeker weten.

De website gaat ervanuit dat de bezoekende veertiger nog nooit iets op internet besteld heeft. ‘Online winkelen lastig? Wij bewijzen dat dit niet zo is. Op onze overzichtelijke en makkelijke te bedienen webshop vindt u (bijna) alles wat u maar nodig heeft.’

Dat van dat (bijna) alles is trouwens waar. Je kunt op vd.nl bijvoorbeeld hooi kopen. Ze doen alsof dat vroeger ook bij alle V&D’s te koop was. ‘Uw vertrouwde V&D - van krabpaal tot kauwstaaf en van visvlokken tot hooi.’

Afgezien van deze opsteker (ik weet eindelijk waar ik online hooi kan kopen) wordt de winkelende veertiger dus benaderd als een idioot die geen verstand heeft van webshoppen, en ook geen verstand van, tja, het gehele leven in het algemeen.

Zo wordt er omstandig uitgelegd wat voor sokken er allemaal zijn op de wereld. ‘Door sokken te dragen met een leuke print kunt u snel uw outfit helemaal eigen maken. Uiteraard heeft V&D ook een ruime keuze aan effen sokken.’ En wat het verschil is tussen een colbert en een trui. ‘Maakt u de outfit af met een colbert of draagt u liever een trui? Het voordeel van een colbert is dat deze uit kan wanneer u het warm krijgt.’ (Vd.nl verkoopt truien die NOOIT MEER UIT KUNNEN.)

Ik wil ook copywriter worden voor vd.nl en teksten schrijven als: ‘Kleding. Kleding is handig, want kleding houdt u warm. U hoeft niet meer bloot naar uw werk.’

Overigens weet vd.nl zelf ook niet helemaal wat een webwinkel is, want overal op de site staat: ‘Komt u er zelf niet meer uit? Laat u dan adviseren door een van onze verkoopmedewerksters zij staan altijd paraat om u verder te helpen. Schroom niet te vragen.’

Waar die verkoopmedewerksters precies paraat staan, dat weet niemand.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.