ColumnHARRIËT DUURVOORT

Achteraf heb ik medelijden met weggehoond Corendon

Ecoromantici beweerden een paar maanden geleden nog dat corona in elk geval voor het milieu goed uitpakte. Zoete wraak van Moeder Natuur, getuige de dolfijnen in Venetiaanse grachten. Corona was in potentie de nekslag voor milieuonvriendelijke ­ondernemingen zoals luchtvaartmaatschappijen en cruiserederijen. Bitter, maar een treurig lot dat men deelt met talloze niet-milieubelastende bedrijven die in zwaar weer raakten door de anderhalvemetersamenleving, van concertzalen tot restaurants, tot milieuvriendelijker vervoer als de Nederlandse Spoorwegen.

Elk nadeel heeft een voordeel, nietwaar? Want hoe zat het ooit ook alweer? ‘Willen we de afspraken van Parijs halen en de opwarming van de aarde binnen 1,5 graad houden, dan moet de impact van luchtvaart afnemen. Een grote stap in de goede richting kunnen we zetten door korte vluchten te vervangen door treinen.’ Maar nee, het kabinet stak daar een stokje voor. We kunnen niet zonder een nationale luchtvaartmaatschappij, we zijn toch geen Belgen. De KLM werd gered met 3,4 miljard.

Er zijn de afgelopen anderhalve maand zeker 45 vluchten op Nederlandse vliegvelden geland waarbij één of meer passagiers besmet waren met het coronavirus, bleek uit cijfers van de GGD’s. De GGD neemt geen contact op met de passagiers in het vliegtuig die verder weg zaten dan twee stoelen en de vluchtnummers worden niet bekendgemaakt. Onverantwoord natuurlijk, als we het virus willen blijven traceren.

Goede kans dat het ook KLM-vluchten betreft. Want met royaal redkapitaal onder de vleugels vliegen de fierblauwe kisten weer dagelijks karrevrachten passagiers van en naar plekken waar corona aan een volstrekt onbeheersbare helletocht bezig is. Rio, Houston, Atlanta.

De KLM heeft een verwarrend coronavoorlichtingsfilmpje uit maart nog steeds niet verwijderd. Het geeft een goed inzicht in de luchtvaart­visie die debet was aan de wereldwijde verspreiding van corona. Vliegen is volstrekt veilig, de toestellen worden noest schoongepoetst en krachtige filters zuiveren de lucht van ziektekiemen. ‘These filters are also effective against the coronavirus’, beweert men. Onjuist. Dit zijn de ­befaamde Hepafilters waarover minister Van Nieuwenhoven aan de Kamer moest bekennen dat er geen onderzoek bestond of ze tegen corona hielpen en zo’n onderzoek ook niet op de rol stond.

En het wordt nog gekker. Mocht iemand aan boord onverhoopt symptomen van het coronavirus vertonen, dan wordt ‘een streng protocol voor infectieziekten’ van kracht, gaat het filmpje verder. Dat mensen corona ook verspreiden zonder symptomen wordt maar even vergeten. ‘De verspreiding van het coronavirus wordt geremd door een gezichtsmasker uit een speciale coronakit te gebruiken. De crew isoleert onmiddellijk de passagier met de coronaverschijnselen en assisteert de passagiers die bij deze persoon in de buurt zitten.’ Wacht even. De passagier in kwestie blijkt dus voor dit ingrijpen nog géén mondkapje op te hebben gehad? Dat klopt, want even later vertelt men: If you do not have any symptoms, such as a cough, a fever or a stuffy nose, you can safely fly. A face mask is not necessary. Ik val van mijn stoel. Volgens dit KLM-filmpje hoeft een mondkapje dus pas op nadat iemand met coronaverdachte symptomen de kist heeft ingehoest. Elders op de site geeft de KLM gelukkig aan dat tot 31 augustus mondkapjes toch verplicht zijn. Het zou toch wat zijn. In de tram draagt iedereen een mondkapje, maar als je een stampvolle overstapvlucht van 14 uur uit bijvoorbeeld Miami maakt, waar inmiddels zelfs een op de drie kinderen positief op corona test, en je eigenlijk blij mag zijn als er maar één positieve coronapatiënt in het vliegtuig zit, niet? Niet handig dat dit voorlichtingsfilmpje nog steeds op de KLM-website is te vinden.

Vliegen doe je op eigen verantwoordelijkheid, voor testen verwijst de KLM naar de GGD. Achteraf heb ik eigenlijk best medelijden met vakantieboer Corendon. Woedend weggehoond om het idee toeristen op corona te testen alvorens ze naar een all-inclusiveresort in Antalya gingen, waar ze niet vanaf mochten. Terwijl het voor de KLM best verantwoord zou zijn erop te staan alle passagiers te testen, omdat men dagelijks duizenden passagiers uit coronabrandhaarden naar Schiphol vervoert. Want als een tweede golf opnieuw in een lockdown resulteert en de luchtvloot opnieuw aan de grond moet blijven, dan is het definitief afgelopen. Met de hele economie maar ook met de KLM. Dan zijn alle miljarden voor niks geweest.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden