ColumnMerel van Vroonhoven

Aandachtige blikken, wangen rood en op 26 kinderhoofdjes een knalrode kerstmuts

Het is half drie in de ochtend. Ik probeer te slapen, maar word steeds weer opgeschrikt door harde knallen en snerpende sirenes. Iets verderop in Duindorp en in Laak zijn er, de zoveelste nacht op rij, relletjes en gedoe. Het besluit van de kersverse interim-burgemeester Remkes, om de traditionele Haagse vreugdevuren af te schaffen, heeft tot veel woede geleid. Jong en oud ontsteekt zelfgemaakte bommen, vernielt auto’s en steekt vuilnisbakken in brand. De ME moet aan de bak.

Den Haag was afgelopen jaar veelvuldig het tafereel van onvrede en spanning. Tienduizenden jongeren eisten een doortastende aanpak voor de razendsnelle aftakeling van ons milieu. Als tegengeluid klommen duizenden boeren op hun trekkers en barricadeerden de Haagse binnenstad om hun economische hachje te redden. Ook de leraren, een doorgaans dociele beroepsgroep, staakten in 2019 massaal. Net als bij de politie, zorg en rechtspraak heerst onvrede over de jarenlange bezuinigingen en de tol die deze hebben geëist. Het onbehagen is overal merkbaar. Het uit zich niet in gele hesjes maar in dagelijkse demonstraties en openlijk protest.

Bij dit alles valt het protest tegen het verdwijnen van de Haagse vreugdevuren natuurlijk in het niet. Toch is het niet direct af te doen als irrelevant. Het vreugdevuur had een duidelijke functie. In Laak, de multiculturele wijk waar mijn school staat, verbond het verschillende groepen jongeren met elkaar en voorkwam het vechtpartijen en opstootjes.

Ik kan de slaap inmiddels niet meer vatten en besluit een kopje warme melk te maken. Intussen denk ik terug aan Kerst op mijn stageschool. Wat zag de klas er prachtig uit; van top tot teen versierd met kerstlichtjes, glanzende kerststerren, en een fel brandend digitaal haardvuur op het digibord. In de hoek een goedlachse kerstman en naast hem een kerststalletje met Jezus en Maria. In de middag had ik nog een kerstverhaal verteld. Vooraf was ik zenuwachtig geweest. ‘Hoe vertel je over Kerstmis op een school waar 90 procent van de kinderen moslim is?’ Maar muisstil was het. Aandachtige blikken, wangen rood en op 26 kinderhoofdjes een knalrode kerstmuts.

In de avond kwamen de kinderen terug in hun mooiste feestkleren. Op een lange tafel stond een buffet met wel 1001 lekkernijen. De moeders en oma’s hadden zich afgelopen week uitgeleefd. Schalen vol Marokkaanse couscous, Turkse pizza, Poolse salades en Surinaamse bara, uitnodigend opgesteld tussen hamburgers, friet en appelmoes. Allemaal met liefde gemaakt en met nog meer liefde opgegeten. Na het eten ging de muziek op 10, rustige kerstklassiekers maakten plaats voor ware mocro-rap. Het dak ging eraf. Maar pas toen de megahit Leef van Dré Hazes door de speakers schalde, was het feest compleet. Kinderen, moeders, leerkrachten, iedereen zong mee.

Terwijl ik mijn laatste slokje melk opdrink, krijg ik een wild idee. Misschien moet Remkes volgend jaar de vreugdevuren vervangen door een knetterend digitaal haardvuur op een digibord. En de inwoners van Laak vragen om een buurtdiner te organiseren. Ik weet zeker dat Dré graag van de partij is om het geheel op te luisteren. De ME is ook uitgenodigd en gaat rond met oliebollen. Remkes en zijn wethouders verzorgen de Oudhollandse bordspelletjes. De Mos houdt een oudejaarsconference. Als om middernacht de megahit Leef van Dré Hazes door de speakers schalt, is het feest compleet. Jongeren, Hagenezen, Hagenaren en ME’ers, iedereen zingt mee.

Achtste aflevering van de serie die Merel van Vroonhoven schrijft over haar overstap van topvrouw bij de Autoriteit Financiële Markten naar zij-instromer in het onderwijs. Lees hier de vorige aflevering.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden