LAAT HET STOPPENEmma Curvers

2020 is nu al het meest challenging jaar in de geschiedenis van de challenge

Niet alle moderne verschijnselen hoeven we goed te keuren. Er zijn zaken waar we ons tegen kunnen, nee móéten verzetten. Deze week kan Emma Curvers niet meer tegen de vloedgolf aan challenges.

Het is in veel opzichten een uitdagend jaar. Eerst veegde het coronavirus onze agenda’s leeg, toen vlamde de antiracismestrijd op, de laatste arctische ijskap brak in stukken en dan was er nog de black-and-white-challenge. Miljoenen vrouwen werden door andere vrouwen uitgedaagd om net als zij een zwart-witfoto van zichzelf te posten met #challengeaccepted erbij. Alles ter empowering van ándere vrouwen die dat dan ook weer konden doen. Tsja, was dit niet een beetje alsof je een sponsorloop hield ten gunste van sponsorlopers wereldwijd?

Even ging het bericht rond dat de actie wel degelijk een specifieke betekenis had, en oorspronkelijk bedoeld was om aandacht te vragen voor femicide in Turkije, maar dat werd door Instagram ontkracht: de hashtag #challengeaccepted wordt al sinds 2016 aangegrepen om selfies te plaatsen. Dan weer voor #cancerawareness (welk soort kanker? Gewoon alle kanker), dan weer om ‘positiviteit te verspreiden’ en dan weer voor #womensupportingwomen.

De challenge was er kortom voor een waaier aan vaag afgebakende goede doelen, maar vooral voor de selfies. En hij stak niet voor niets nu weer de kop op: 2020 is nu al het meest challenging jaar in de geschiedenis van de challenge. In kwantitatief opzicht, dan. Natuurlijk waren er wat amusante challenges van de ambitieuzere tiktokkers en instagrammers, maar dit was vooral het jaar van de uitdaging waarvan we allemaal wisten dat-ie geen uitdaging was. Ik noem de post-wat-je-nu-doet-challenge, de post-je-huisdier-challenge, en jij-toen-je-20-was-challenge. Even leek de challenge een sociaal ritueel dat ons uit het covid-isolement hield. Maar inmiddels is het meer alsof je in een karaokebar staat waar je weet dat iedereen er alleen maar wacht op zijn beurt om Africa van Toto te zingen.

In mei dit jaar was er zelfs de pis-in-je-broek-challenge, waarbij het zaak was met een uitgestreken gezicht in de lens te kijken terwijl je jezelf onder zeek. Het genie achter deze challenge, de 19-jarige komiek Liam Weyer, was zelf ook verbaasd, want hij had de challenge eigenlijk bedacht als parodie op de belachelijke, aartsluie challenges die de ronde deden.

Het geeft iets van de wanhoop weer. Waar je op Instagram ooit niet meer hoefde te doen dan een zo jaloersmakend mogelijk album creëren vol vakantieselfies en borden eten, moet je profiel inmiddels óók blijk geven van een deugdzaam leven. Instagram is dit jaar veranderd in de plek voor ‘powerpoint-activisme’: influencers delen er plaatjes waarin wordt uitgelegd hoe je jezelf kunt educaten over antiracisme, over de situatie rondom de Oeigoeren in China, en hoe je diversiteit kunt nastreven op het werk.

Geweldig en belangrijk, en het zorgt ervoor dat we onze ijdelheid onder een maatschappelijk betrokken sluiertje de wereld in gaan sturen. Zo makkelijk laat de goede oude selfie zich niet aan de kant schuiven. Gelukkig is daar dan Linda de Mol, die ons deze zomer had uitgedaagd om een bikinifoto te posten met #lekkerbodypositief erbij. Je kunt natuurlijk gewoon een geile foto van jezelf plaatsen zonder iets erbij, maar dat is dus geen uitdaging.

Het is hopeloos. Ook in het alledaags taalgebruik moet ik helaas vaststellen dat de uitdaging aan terrein wint. Alles wat je ooit gewoon een kutsituatie noemde, heet nu een uitdaging. De covidcrisis noemde de koning een uitdaging voor ons land. Heb je een klinische depressie of prostaatkanker? Uitdaging. En hoe overwinnen we al die ellende? Ik gok met nog meer challenges.

Gezocht: duizend trouwe lezers

Op 7 november verschijnt het duizendste nummer van Volkskrant Magazine. In dat nummer willen we u centraal zetten, onze lezer, zonder wie die duizend nummers er nooit waren geweest. Wie bent u? Hoe woont u, en met wie? Wat víndt u, van ons en van de wereld? Voor een artikel zoeken we duizend lezers die hun antwoorden willen delen. Geprikkeld? Geef u op voor de Open Redactie, het panel voor Volkskrant-abonnees. Op 22 september ontvangt u dan de enquête in uw mail. We zijn benieuwd naar uw antwoorden!

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden