'Zou Wientjes tevreden naar huis rijden na zijn uitspraken over de nullijn?'

Wat is er aan de hand met de besturende en toezichthoudende toplaag van ons land? Hoe is het mogelijk dat ze allemaal met een beroerde reputatie kampen? Dat vraagt reputatiedeskundige Mildred Hofkes zich af.

Bernard Wientjes, voorzitter van de werkgeversorganisatie VNO-NCW. Beeld anp

Wat hebben bestuurders van voetbalclubs, hoge scholen, zorgbestuurders, bestuurders van woningcorporaties, bankbestuurders, bestuurders van pensioenfondsen, accountants, bestuurders van telecombedrijven, DNB en de NS gemeen? Ze kampen allemaal met een beroerde reputatie in de publieke opinie.

Wat is er aan de hand met de eens zo vredig besturende en toezichthoudende toplaag van ons land? Hoe staat het er voor met de kwaliteit van ons 'old-boys-network'? De 'besloten' Bilderberg conferentie, waar de bestuurlijke elite van Nederland bij elkaar komt, vond dit jaar plaats op 3 en 4 februari. Het thema was 'Vitale verbinding'. Daar zijn vast prachtige woorden gesproken over wat ons land in crisis nodig heeft. Maar heeft er tijdens die twee dagen ook enige vorm van reflectie plaatsgevonden over de eigen bestuurlijke blinde vlekken?

Als buitenstaander vraag ik mij oprecht af hoe het er binnen de bestuurskamers aan toegaat. Hoe spreken de bestuurders elkaar aan op bestuurlijk falen? Werken de checks & balances onderling? Of hebben ze eigenlijk nooit goed gewerkt, maar wordt dat nu zichtbaar voor de buitenwereld omdat de wereld steeds transparanter wordt?

Beloning
De beloning van Nederlandse topbestuurders is in 2011 gestegen met 34 procent. Met 34 procent! Wie dit niet gelooft, kan de komende maanden zelf de jaarverslagen bekijken waarin organisaties hun vaste en variabele beloningen voor hun bestuurders bekend maken.

Deze week roept Bernard Wientjes (namens diezelfde goed verdienende bestuurders) op tot het hanteren van de 'nullijn' bij de cao-onderhandelingen met de werknemers. Het bevriezen van de salarissen van werknemers is volgens hem nodig 'om daarmee de crisis te lijf te gaan'. 'Het zou van grote verantwoordelijkheid getuigen als de vakbonden daarmee akkoord gaan', aldus Wientjes. Ik verzin dit niet.

Ik vraag me wel eens af hoe Wientjes na zo'n uitspraak terug naar huis rijdt? Is hij dan tevreden? Of die topbestuurder die miljoenen heeft geïnd door het verzilveren van zijn opties en aandelen; rijdt hij tevreden naar huis? Is hij daarom topbestuurder geworden? Of is hij ooit begonnen aan zijn loopbaan met mooie dromen en plannen om zijn organisatie, en daarbij Nederland, een beetje beter te maken?

Was zijn droom om klanten mooie producten en diensten te verkopen tegen een eerlijke prijs. Was zijn droom om medewerkers eerlijk te belonen en hen te betrekken bij het bedrijf om samen verder te groeien. En was zijn droom om zijn leveranciers een eerlijke deal te bieden, zodat die ook verder kunnen met hun onderneming en weer mensen aan het werk kan houden?

Reputatie
Ik wil graag een quote aanhalen van super-ondernemer Richard Branson: 'All you have in life is your reputation. You have got to make sure that you keep your reputation intact and behave in a way that, if you are going to read about it in the papers the next day, you are not going to be embarrassed.'

Je reputatie, je eigen geloofwaardigheid. Is dat niet het enige wat echt telt in dit leven? Ik hoop voor de bestuurders van Nederland, de Bilderbergbezoekers en al die andere bestuurders die zich bezig houden met hoogdravende thema's als 'Vitale verbinding', dat zij zich niet hoeven te schamen als zij de kranten lezen. Maar ik vrees het ergste.

Mildred Hofkes is reputatiedeskundige en oprichter van het onafhankelijke platform NieuwBestuur.nl. Op 29 maart organiseert NieuwBestuur.nl het 3e Nationale Reputatie Congres met als thema 'Reputatie als nieuwe economische waarde'.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.