Opinie

'Met Tinder bepaal je je seksuele marktwaarde, niets meer'

De populaire datingapp Tinder is niet vernieuwend maar bevestigt juist conventionele datinggebruiken, schrijven Thomas Hogeling en Jitse Schuurmans. 'Het geeft een dekmantel om je op de datingmarkt te begeven en daarmee houdt het ook het taboe van te expliciet op zoek zijn in stand.'

Beeld thinkstock

In oktober van afgelopen jaar meldde Justin Mateen, de oprichter van de razend populaire datingapplicatie Tinder, dat Nederland maar liefst 330.000 gebruikers kent en dat het gebruikersaantal dagelijks met 10 procent groeit. Vandaag werd bekend dat dit is gegroeid tot zo'n 1,18 miljoen. Waarom is de applicatie zo populair, en wat zegt dat over onze datingcultuur?

In onze samenleving bestaat er een verscheidenheid aan seksuele relaties. Monogame partnerschappen, losse dates en onenightstands zijn manieren waarop mensen in de behoefte aan seks voorzien. Toch wordt een langdurige monogame relatie nog steeds als de meest sociaal wenselijke variant gezien. Misschien is dat de oorzaak van de ophef rondom Tinder; het idee bestaat dat Tinder vooral losse heteroseksuele contacten faciliteert.

Liken of nopen
Op Tinder plaats je foto's en krijg je die van anderen te zien, deze kun je liken of nopen. Wanneer het liken wederzijds is dan kan er gechat worden. Het lijkt ideaal wanneer je op zoek bent naar vluchtig avontuur, maar is dat werkelijk wat gebruikers van Tinder zoeken?

We hebben een kleine rondvraag gedaan in onze vriendengroep. Ongeveer vijftig personen zijn actieve Tindergebruikers. Vier van hen hielden een date aan Tinder over, één persoon een seksueel avontuur. Als er nieuwe contacten worden opgedaan, dan gaat het vooral om traditionele dates. Het gegeven dat applicaties die duidelijker gericht zijn op casual heteroseks lang niet zo populair zijn, sluit hier bij aan. Zo is de variant IHookup - [to] meet your sexual match - lang niet zo populair. Voor veel heteroseksuelen is dit een stap te ver, zij houden zich liever aan een conventioneel datingscript.

Tinder gebruikt je Facebooknetwerk om te bepalen welke potentiële partners je voorgeschoteld krijgt. Er komen dan ook regelmatig vrienden van vrienden voorbij in de applicatie. Dit zijn doorgaans mensen met wie je langdurige relaties aangaat en niet zozeer eenmalige sekspartners.

Beeld thinkstock
 
Tinder gebruikt je Facebooknetwerk om te bepalen welke potentiële partners je voorgeschoteld krijgt. Er komen dan ook regelmatig vrienden van vrienden voorbij in de applicatie

Sociale afstand geeft vaak seksuele aantrekkingskracht. Mensen die te dicht bij ons staan, zoals familie en goede vrienden, zijn voor de meesten geen mogelijke sekspartners. Verre vrienden, of vrienden van vrienden, zijn juist zeer geschikt voor het aangaan van intieme relaties, maar niet zozeer degenen die bij ons heftige erotische verlangens opwekken. Over personen die nog verder van ons afstaan koesteren we daarentegen de heftigste seksuele fantasieën.

Dit mechanisme is terug te vinden in veel erotica en pornografie. Hugh Heffner, de eigenaar van Playboy, is rijk geworden met het verkopen van seksuele fantasieën over working class girls aan een middle class publiek. Ook in interraciale erotica is dit mechanisme terug te vinden. Het feit dat Tinder je vooral koppelt aan mensen in je directe sociale omgeving heeft dus ook gevolgen voor het soort intieme contacten dat gebruikers aangaan.

In de markt
Slechts een klein deel van de gebruikers date daadwerkelijk via Tinder. Dan rest de vraag: waarom is deze applicatie dan zo populair? Een reactie van een van onze kennissen geeft daar inzicht in: 'Ik gebruik Tinder om mensen te beoordelen en om te kijken hoe je in de markt ligt.' Zijn vriendin weet ervan. Met Tinder bepaal je je seksuele marktwaarde. En juist dat laat een betekenis van seks en intimiteit in onze samenleving zien: als een manier om je eigen aantrekkelijkheid te bevestigen.

Het succes van Tinder komt mede voort uit een grote paradox in onze datecultuur. Je wilt een relatie, maar dit mag nooit te nadrukkelijk blijken. Dit is waarom datingwebsites nog steeds een zeker stigma hebben. De behoefte aan een relatie wordt daar te expliciet uitgesproken. Tinder kun je daarentegen ook gebruiken om 'te spelen', het geeft een dekmantel om je op de datingmarkt te begeven; maar daarmee houdt het ook het taboe in stand. Tinder bevestigt dus vooral conventionele datinggebruiken, en ook voor avonturiers is het een stap terug.

Jitse Schuurmans is promovendus en docent antropologie aan de UvA. Hij doet onderzoek naar daten- en hookupcultuur. Eerder schreef hij over pickup artists.
Thomas Hogeling is freelance journalist, hij schrijft onder andere voor De Speld, ThePostOnline en deFusie.

Beeld thinkstock
 
Je wilt een relatie, maar dit mag nooit te nadrukkelijk blijken
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.