Column

'Het post-spoilertijdperk is aangebroken'

Willen we wel leven zonder de angst voor spoilers?

Een Belgische leraar heeft een opstandige schoolklas er eens stil mee gekregen. 'Wie kijkt er hier Game of Thrones?' vroeg hij de muitende tieners. De meerderheid van de handjes ging omhoog. 'Mooi', zei hij toen. 'Ik heb alle boeken gelezen, dus als het nu herrie blijft, schrijf ik de naam van de volgende dode op het bord. Het zijn er genoeg om het jaar mee te vullen. En ik kan ook elke moord omschrijven.'

Toen hij daadwerkelijk de doden van het derde seizoen op het bord begon te schrijven, was het meteen muisstil.

Dit verhaal verscheen in maart op een studentenchatsite en is te mooi om stuk te checken. Maar het kon best een broodje aap zijn: volgens een onderzoek in opdracht van Netflix wil 94 procent van de mensen namelijk een film of serie nog gewoon kijken, ook al heeft ­iemand hun essentiële plotwendingen verklapt. 21 procent vindt zelfs dat verklappen meteen na de release al acceptabel is. Met andere woorden: voor bijna een kwart van de ondervraagden is het geen enkel probleem als iemand al direct na afloop van de première van de film het einde van The Sixth Sense zou twitteren.

Game of Thrones Beeld HBO

De spoiler is de spoiler niet meer

Het post-spoilertijdperk is blijkbaar aangebroken en eigenlijk is dat logisch. In deze tijd van boek- en stripverfilmingen en remakes is de spoiler de spoiler niet meer. Waarom doet Matthijs van Nieuwkerk zo geheimzinnig over de plotwendingen van Bloedlink, een letterlijke remake van The Disappearance of Alice Creed (2009), vroegen kijkers zich via Twitter af.

De komst van Netflix en HBO en platforms als Twitter en ­Facebook hebben geleid tot een nieuw soort televisiedynamiek. Gelijktijdig kijken is niet meer vanzelfsprekend, de grootste WTF-momenten worden meteen verspreid via sociale media. En dat draagt er zelfs toe bij, aldus 13 procent, dat ze film of ­serie juist willen gaan zien.

Film- en televisiemakers moeten dus anders omgaan met hun verrassende wendingen. Meer dan ooit gaat het niet om de bestemming, maar om de weg ernaar toe. Goede personages, intelligente verhalen ­- de kijker van nu eist dat verrassingen bijzaak zijn.

Volgens The New York Times heeft dat trouwens ook allemaal met macht te maken. De Belgische leraar demonstreerde het al: kennis geeft macht. Wie krampachtig spoilers vermijdt, wordt sociaal zwakker. Kortom: jezelf bevrijden van de spoiler-angst is daarmee een soort revolutie.

Nog niet klaar voor

Die begint bij Netflix zelf: deze week lanceerden ze de Spoil Yourself-site. Een soort Russische roulette die met een druk op een virtuele knop het einde of de opzienbarende plotwendingen laat zien van dertig films en series.

Proberen dan maar. Eerst kreeg ik het einde van Lost. Niet gezien, maar niet erg. My Girl. Gezien. The Usual Suspects. Ook gezien, maar wat een verlies zou het zijn zo achter het einde te komen.
En op dat moment besloot ik niet verder te klikken. Noem me ouderwets, maar ik ben hier nog niet klaar voor. En ik ben ook nog maar bij het vierde seizoen van Breaking Bad.


Floortje Smit, filmrecensente, werpt haar blik op de hedendaagse beeldcultuur

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.