Een man loopt langs een poster voor de Bollywood film 'Padmavati' in Mumbai, India.
Een man loopt langs een poster voor de Bollywood film 'Padmavati' in Mumbai, India. © EPA

Radicale hindoes houden duurste Bollywoodfilm allertijden uit de bioscoop

'Padmavati' heet de duurste Bollywood-film aller tijden, maar voorlopig krijgt niemand dit verhaal over een mythische Indiase koningin te zien. Radicale hindoes bestormden een paar maanden geleden de filmset al, omdat het epos uit de 16de eeuw volgens hen verkeerd in beeld wordt gebracht. Maar nu een politicus anderhalf miljoen euro uitloofde aan degene die de hoofdrolspeelster onthoofdt, heeft de studio besloten de première voor onbepaalde tijd uit te stellen.

In India is een gure wind van onverdraagzaamheid opgestoken sinds de hindoenationalistische Bharatiya Janata Partij (BJP) aan de macht is. Als filmmaker kun je in dat klimaat zeggen wat je wilt, maar zodra extremistische groeperingen zich tegen je keren, sta je al snel alleen.

De film vertelt het vijfhonderd jaar oude verhaal van Padmavati, een koningin die zó mooi was dat de sultan van Delhi zijn immense leger naar haar kasteel stuurde om de vrouw buit te maken. Haar echtgenoot stormde samen met al zijn mannen naar buiten om zoveel mogelijk vijanden te doden, en kwam daarbij om het leven. Hierop wierp de koningin zichzelf in het vuur, zodat de sultan alsnog met lege handen naar huis moest.

Heldengedicht

De sultan, Alauddin Khilji, heeft echt bestaan, maar koningin Padmavati waarschijnlijk niet. Haar naam komt voor het eerst pas voor in een heldengedicht dat pas tweehonderd jaar na de veronderstelde gebeurtenissen is opgeschreven door Malik Muhammad Jayasi. Het epos is al eeuwen geleden omarmd door de Rajput-kaste, waartoe volgens het gedicht Padmavati ook behoorde. De koningin is nu een bijna goddelijk symbool van de trots, eer en moed van haar kaste.

Van godinnen kun je maar beter afblijven. Toen het gerucht de ronde deed dat de film een scène bevat waarin Padmavati en de sultan elkaar tijdens een droom liefhebben, werden radicale hindoes woedend. Dat ze ook nog danst en haar middenrif laat zien, vinden zij onverteerbaar.

Lees verder onder de video

Geweld en intimidatie

Er volgde een campagne van geweld en intimidatie, waarbij de filmset meerdere keren is vernield en de regisseur in elkaar is geslagen. In verschillende deelstaten is gedemonstreerd, bioscopen zijn gesloopt. Een Rajput-groepering dreigde de neus van de hoofdrolspeelster af te snijden - een straf die ook voorkomt in een ander hindoeïstisch epos, de Ramayana. Regisseur Sanjay Leela Bhansali bezweert dat de film helemaal geen liefdesscène tussen de sultan en Padmavati bevat, maar toch eisen ook politici dat de film moet worden aangepast 'zodat de gemeenschap niet wordt gekwetst'.

Premier Modi zegt er voor alle Indiërs te zijn, maar de boodschap is wel dat hindoes de dienst uitmaken en de rest (minderheden, lagere kasten) zich moet aanpassen. Zelfs de Taj Mahal, het beroemde monument dat Shah Jahan voor zijn overleden geliefde liet bouwen, zou volgens nationalistische hindoes 'de Indiase cultuur niet vertegenwoordigen' omdat het door een islamitische heerser is neergezet.

Hieronder de trailer van de film.