Een model poseert met een Ferrari LaFerrari.
Een model poseert met een Ferrari LaFerrari. © EPA

Nivellerende maatregelen kwellen China's rijken - nu zijn luxe-auto's doelwit

Gele Lamborgini, rode Ferrari, zwarte BMW. Ofwel, een auto om mee te uit te gaan, eentje voor autoraces over de vierde ringweg en een wagen met een zakelijk imago. Een beetje rijke Chinees - of politiek hooggeplaatste Chinees die dergelijke cadeautjes van rijke vrienden krijgt - heeft zo'n assortiment auto's.

Sinds partijvoorzitter Xi Jinping extravaganza in de ban deed, worden Chinese rijken gekweld door de ene nivellerende maatregel na de andere. Donderdag viel een belasting van tien procent op luxe-auto's uit de lucht. Wie een wagen van 177.000 euro kan betalen, ligt niet wakker van dat kleine beetje extra, maar de belasting geeft zo wel een signaal aan de grote massa die géén auto kan kopen: deze partijleiding heeft hart voor het volk.

De inkomensongelijkheid in China is een van de ergste ter wereld. Opeenvolgende leiders probeerden er iets aan te doen. Xi zoekt het in een harde campagne tegen luxe. Bijvoorbeeld door corruptie uit te roeien: partijleden die worden betrapt op het aannemen van een duur diner, een aardig autootje of een handtas voor de minnares, verliezen hun promotiekansen, hun baan of zelfs hun vrijheid.

Zeg 'Ferrari', en iedere Chinees denkt aan Ling Jihua, de topambtenaar die deze zomer tot een levenslange gevangenisstraf werd veroordeeld wegens een waslijst aan onoorbaar gedrag. Van machtsmisbruik tot het lekken van staatsgeheimen; hiermee vergeleken was het in de doofpot stoppen van een auto-ongeluk waarbij zijn 23-jarige zoon om het leven kwam, wel het minste van zijn vergrijpen. Lin junior reed zichzelf in 2012 dood in een zwarte Ferrari 458 Spider van 700.000 dollar. Dat de andere inzittenden schaars geklede of geheel naakte dames waren, leidde bij papa Ling al tot het schaamrood op zijn kaken. De voltallige partijleiding zat echter vooral in zijn maag met het type auto; die had Ling nooit van zijn bescheiden communistische salaris voor zijn zoon kunnen kopen, en tóch had de jonge Ling er een. Voordat mensen zich konden afvragen in welke auto's de kinderen van andere leiders rondkarren, werden de sociale media schoongeboend op het trefwoord 'Ferrari'.

Acht Regels

Inmiddels durven partijleden zich niet meer in de buurt van super-auto's te vertonen. Tegelijkertijd met de luxe-autobelasting komt de partijleiding met een stoet maatregelen voor scherper toezicht op partijleden. Drie jaar geleden begon Xi zijn eerste termijn met 'Acht Regels' voor partijleden en ambtenaren met vlekjes op het blazoen.

Deze praktijken zijn onlangs tijdens een algemene vergadering van de communistische partij geformaliseerd tot 160 regels, die zich vooral richten op de hogere echelons op landelijk niveau. Afgezien van beperkingen in het aantal vakanties - niet te veel en niet buiten de hoofdstad Peking -  is het rondrijden in vette dienstbolides, al dan niet voorzien van een gemotoriseerde escorte, voor de hoge leidinggevende taboe verklaard.