Een impressie van de tunnel.
Een impressie van de tunnel. © Fehmern A/S

Nederlandse bouwers tekenen contract spoortunnel tussen Duitsland en Denemarken

BAM, Boskalis en Van Oord hebben het papierwerk rond voor hun deelname aan de bouw van een tunnel die Denemarken en Duitsland met elkaar gaat verbinden. Ze maakten maandag bekend de contracten te hebben getekend. De deelname aan de bouw gaat de bedrijven zo'n 1,4 miljard euro opleveren.

De Nederlandse inbreng aan de megaklus was al eerder aangekondigd. Maar de ondertekening van de contracten liet door een klacht over de aanbesteding op zich wachten.  

BAM is bij het project betrokken via een joint venture die onder meer de bouw van de tunnel zelf voor zijn rekening neemt. Het samenwerkingsverband krijgt er 3,4 miljard euro voor, waarvan de Nederlandse bouwer een kwart opstrijkt. Baggeraars Boskalis en Van Oord doen via een ander consortium mee aan onder meer het graven van de geul waar de 18 kilometer lange tunnel in wordt afgezonken.

Zij krijgen elk 300 miljoen euro voor de klus. De zogeheten Fehmernbelt-verbinding wordt de langste verkeers- en spoortunnel ter wereld. Naast een dubbele spoorlijn wordt in de tunnel een vierbaansweg aangelegd.

De reistijd via de tunnel tussen de Duitse en Deense kust wordt tien minuten met de auto en zeven minuten met de trein. De huidige reistijd per veerboot is een uur of er moet een omweg van 160 kilometer worden gemaakt via het Deense Jutland.