Dekker schrijft in zijn brief aan de Tweede Kamer dat de NVvW tijdens die bijeenkomst knelpunten benoemde, oplossingen aandroeg en een voorstel deed. Over afspraken rept hij niet.
Dekker schrijft in zijn brief aan de Tweede Kamer dat de NVvW tijdens die bijeenkomst knelpunten benoemde, oplossingen aandroeg en een voorstel deed. Over afspraken rept hij niet. © ANP

Wiskundeleraren: Dekker komt afspraken over betere rekentoets niet na

Staatssecretaris zou alternatieven laten onderzoeken

Opnieuw rumoer rond de rekentoets. Want heeft staatssecretaris Sander Dekker (onderwijs) de wiskundeleraren nou wel of niet beloofd om een alternatief te laten onderzoeken? En heeft hij nou wel of niet beloofd dat die rekentoets - als het alternatief goed zou zijn - in 2018 bij het vuil zou kunnen?

Ja, dat heeft hij beloofd, stelt de Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren (NVvW). 'Anderhalf jaar later is er nog steeds geen commissie om ons plan te onderzoeken', zegt voorzitter Swier Garst.

Afspraken? Nee hoor, schrijft Dekker deze week aan de Tweede Kamer. Dat is slechts de 'interpretatie' van de NVvW. Donderdag praat de Kamer erover door.

De rekentoets werd enkele jaren geleden ingevoerd. Leerlingen moesten weer fatsoenlijk leren rekenen, daar was iedereen het over eens. Maar een toets? Met al die verhaaltjessommen zou het meer om taal dan om rekenen draaien. En was het niet overdreven om leerlingen voor hun eindexamen te laten zakken na een slechte rekentoets? Sectororganisaties, bonden en leraren spraken over een 'gedrocht', de 'afrekentoets' of de 'Fyra van het onderwijs'.

Een 'gedrocht', de 'afrekentoets' of de 'Fyra van het onderwijs'

Sectororganisaties, bonden en leraren over de rekentoets

Dekker deed de aanpassingen om de critici tegemoet te komen: minder verhaaltjessommen, meer herkansingen. De norm werd versoepeld toen veel leerlingen dreigden te zakken. Maar de toets helemaal afschaffen? Daar voelde de staatssecretaris niets voor.

Ondertussen lobbyde de NVvW met een alternatief: integreer het rekenen in de wiskundelessen, zodat leerlingen aan het einde van de onderbouw op niveau zitten. Onderhoud die kennis in de bovenbouw door rekenvaardigheden niet alleen bij de exacte vakken, maar ook bij andere vakken te laten terugkomen.

Op 5 maart 2015 was er overleg bij Dekker. Volgens de NVvW spraken ze daar mondeling met Dekker en een hoge ambtenaar af dat er een project zou worden opgezet, waarbij het alternatieve plan zou worden uitgewerkt.

Op vragen van de Volkskrant wil de staatssecretaris niet ingaan

Maar kwam geen project, geen commissie. Dekker schrijft in zijn brief aan de Tweede Kamer dat de NVvW tijdens die bijeenkomst knelpunten benoemde, oplossingen aandroeg en een voorstel deed. Over afspraken rept hij niet. Op vragen van de Volkskrant wil de staatssecretaris niet ingaan.

Volgens Paul van Meenen (D66), die Dekker vorige week in de Tweede Kamer om opheldering vroeg, zit er een luchtje aan de zaak. Zit Dekker dan te jokken? 'Ik wacht even met die beschuldiging', zegt hij. 'Maar hij heeft er wel belang bij. De rekentoets is voor hem een prestigeproject.'

De rekentoets zou niet verplicht moeten meetellen voor het eindexamen.

  • 37% (1410)

    Eens

  • 63% (2450)

    Oneens

3860 stemmen