SnapKing in zijn parodie op Krantenwijk van Lil Kleine.
SnapKing in zijn parodie op Krantenwijk van Lil Kleine. © YouTube

Waakhond haalt 0909-nummer van vlogger SnapKing uit de lucht wegens afzetterij

Voor het eerst heeft consumentenwaakhond ACM een Nederlandse vlogger aangepakt wegens misleiding van zijn fans. Het heeft het 0909-nummer van de populaire YouTube-vlogger Snapking per direct uit de lucht gehaald.

Halverwege maart lanceerde SnapKing, echte naam Tim van Teunenbroek, het nummer 0909-0400528 waarop zijn 361.000 volgers hem konden bellen. Elke honderdste beller, zo beloofde hij in zijn YouTube-filmpjes, zou hem aan de lijn krijgen. Zijn fans gaven massaal gehoor aan de oproep van de 20-jarige vlogger uit Almere: maar liefst 6.450 keer belden zij in de maanden maart en april het speciale nummer.

Vooral het filmpje waarin SnapKing aan zijn vriendin Femke bekende dat hij was vreemdgegaan - en zes maanden eerder vader was geworden van zoontje Valentino - leidde tot een stortvloed aan telefoontjes. De vlogger vertelde zijn volgers in het bewuste filmpje dat de moeder van het kind onbekend wilde blijven, maar dat hij best bereid was om haar naam met één van hen te delen. 'Bel dat nummer nu. Degene die het langst wacht, die vertel ik wie de echte moeder is. Bel mij, blijf in de wachtrij.'

Volgens consumentenwaakhond ACM, die zich baseert op belgegevens van telecombedrijf Vodafone, stond SnapKing uiteindelijk slechts vijfmaal een beller op zijn speciale telefoonlijn te woord. Twee van die gesprekken duurden langer dan een minuut. Alle andere fans kregen, na langdurig in de wacht te zijn gezet, een bandje. 'Helaas, je bent niet de honderdste beller. Je wordt niet doorverbonden naar de studio, bel het nummer opnieuw.'

De ACM kreeg via Twitter en het consumentenloket ConsuWijzer meerdere klachten over het nummer van de vlogger. Consumenten klaagden vooral over het feit dat voornamelijk minderjarige bellers werden misleid. Ieder telefoontje kostte 1 euro per keer plus gesprekstijd. SnapKing, die telefonisch niet bereikbaar was voor commentaar, zou op die manier in totaal 13.107,60 euro hebben verdiend.

Donderdagavond bood SnapKing in RTL Summer Night zijn excuses aan. Hij zegt zeker 300 tot 400 mensen te woord te hebben gestaand.

Racistisch en vrouwonvriendelijk

Het is niet de eerste keer dat de vlogger in opspraak raakt: vorig jaar dumpte MCN, de verzamelplek voor de vloggers van RTL, hem na een racistisch en vrouwonvriendelijk filmpje. In het filmpje schold SnapKing een Chinese jonge vrouw uit omdat de vlogger zijn bestelde maaltijd niet op tijd krijgt. RTL besloot zijn contract te ontbinden.

Hij betuigde later spijt voor zijn actie en verklaarde onder invloed van drank en lachgas te hebben verkeerd. Het incident leek verder weinig invloed te hebben op de populariteit van de vlogger, die onlangs weer opzien baarde met een parodie op de hit Krantenwijk van rappers Lil'Kleine en Boef.

SnapKing had in 2016 het bestbekeken filmpje van alle Nederlandse vloggers. Zijn video 'Naar bed met zus van beste vriend! (Gaat compleet fout)' eindigde op de vijfde plaats van best bekeken YouTube-filmpjes van het jaar in Nederland. Meest bekeken video op die lijst was Pen Pineapple Apple Pen van de Japanse komiek Piko-Taro.