Verkeersdrukte op de A16 bij Rotterdam
Verkeersdrukte op de A16 bij Rotterdam © ANP

Verkeerslobby voert druk op kabinet op: 'Randstad slibt dicht'

De druk groeit op het aanstaande nieuwe kabinet om miljarden te investeren in de infrastructuur in de Randstad. Maurice Unck, de nieuwe directeur van het Rotterdamse openbaar-vervoerbedrijf RET, voegt zich bij de waarschuwing van de demissionaire bewindslieden Schultz (VVD) en Dijksma (PvdA) dat het personen- en goederenvervoer tussen de grote steden anders totaal dreigt vast te lopen.

Unck, afkomstig van de NS, vraagt het kabinet om een deltaplan voor mobiliteit in de Randstad, meldt de NOS. Tot 2035 is volgens Unck jaarlijks 1 miljard euro extra nodig voor onder meer het ombouwen van trein- naar metrolijnen en het verhogen van de frequentie van de ritten in het openbaar vervoer. Zo niet, dan verliest de Randstad de concurrentieslag met metropolen als Londen, Parijs en het Ruhrgebied. Unck voorrspelt 'Japanse toestanden', die hij nu al ziet ontstaan op de drukke metrolijn tussen Rotterdam en Den Haag. 'Mensen staan hutjemutje. Dat willen we niet.'

Die voorspelling sluit nauw aan bij de zorgen die leven op het ministerie van Infrastructuur. De bewindslieden Schultz en Dijksma waarschuwden onlangs dat grote infarcten dreigen op de wegen en de spoorwegen in de Randstad en in de stedelijke regio's daarbuiten. Tussen 2030 en 2040 komt ook het verkeer naar en rond Amersfoort, Zwolle, Breda, Tilburg, Den Bosch en Arnhem-Nijmegen in de problemen.

Ook bij een gematigde groei van 1 procent per jaar neemt het aantal auto's dusdanig toe dat er ten opzichte van 2014 25 procent meer files staan in 2040. Dat is 70 procent als die economische groei 2 procent is - bijna het huidige niveau.

Het ministerie voorspelt ook dat de drie zogenoemde goederencorridors tussen de Randstad en Duitsland, België en Noord-Nederland met bijna tweederde kunnen groeien als het goed gaat met de BV Nederland. Een groei die zonder extra investeringen voor een stapeling van knelpunten gaat zorgen op weg, spoor en water (sluizen en bruggen), vooral richting Duitsland.

Er is geduchte concurrentie. Ook het leger, het onderwijs, de politie en de zorg vragen al maanden om extra investeringen

De Mobiliteitsalliantie, achttien brancheorganisaties uit handel, transport en logistiek, greep die analyse meteen aan om de formerende politieke partijen te pleiten voor een extra investering van 1 miljard euro per jaar tot 2040. Onder het motto 'met handel en logistiek verdient Nederland zijn brood' moet dat geld gaan naar 'capaciteitsuitbreidingen van wegen, vaarwegen en spoorwegen door innovatie, digitalisering en betere internationale samenwerking'.

Of de lobbyisten hun zin krijgen, valt nog te bezien. Er is geduchte concurrentie. Ook het leger, het onderwijs, de politie en de zorg vragen al maanden om extra investeringen. Bovendien investeert zelfs de VVD, die van oudsher veel opheeft met infrastructuur,  in het verkiezingsprogramma slechts 0,5 miljard extra in de wegen. Voor het spoor, de vaarwegen en andere infrastructuur reserveerden de liberalen nog 100 miljoen extra. De andere formerende partijen (CDA, CU en D66) hebben minder ingeboekt.