Politie verricht onderzoek op een zeiljacht waar door een ongeval met de mast drie opvarenden om het leven kwamen.
Politie verricht onderzoek op een zeiljacht waar door een ongeval met de mast drie opvarenden om het leven kwamen. © ANP

Schipper aangehouden na bootongeluk Harlingen

Drie Duitse opvarenden van een historisch schip zijn zondagmiddag om het leven gekomen doordat de voorste mast afbrak. Het gebeurde op zee, vlak voordat het schip de haven van Harlingen binnenvoer. De 51-jarige schipper en eigenaar is aangehouden.

De slachtoffers zijn mannen van 19, 43 en 48 jaar uit Amberg. Ze werden rond tien voor twee middags geraakt door de vallende mast. De mast van naar schatting 21 meter lang zou volgens de burgemeester in één klap zijn afgebroken en op het dek zijn gestort. Hulpverleners probeerden de mannen nog te reanimeren op het schip, maar slaagden daar niet in. Rond half vijf 's middags werden de overleden mannen door een hoogwerker van de boot gehaald. Verder vielen geen gewonden.

'Het is niet standaard dat we elke schipper aanhouden na een ongeluk', zegt een woordvoerder van de politie. 'Maar omdat hij ook de eigenaar is, is hij verantwoordelijk.' Nader onderzoek moet uitwijzen of de schipper ook daadwerkelijk wordt vervolgd.

Het zeilschip Amicitia, een historische tweemaster uit 1898, was gehuurd. Het kwam net terug van een tocht op de Waddenzee. Aan boord waren twaalf Duitsers uit een familie, plus de schipper en zijn vrouw. Het was de laatste dag van hun vakantie. Voor iedereen werd slachtofferhulp geregeld.

De politie onderzoekt nu of er bijvoorbeeld sprake was van achterstallig onderhoud. Ook wordt bekeken of de schipper mogelijk roekeloos heeft gehandeld. 'Een ding is duidelijk', aldus de politie.'Dit is voor iedereen een drama.'

'Strenge keuring'

De masten van historische schepen moeten elke zes jaar worden gekeurd door de scheepvaartinspectie, zegt schipper Menno Hoekstra van de Muider Companie. 'Dat is een strenge keuring. Als je meer dan twaalf passagiers hebt, dan ben je verplicht om dat te doen. De masten gaan er dan helemaal af en dan wordt gekeken naar de kwaliteit.

'Zo'n mast is natuurlijk wel aan slijtage onderhevig, vooral op de plekken waar stalen ringen om de mast zitten', zegt hij 'Daar zitten de zwakke punten. Maar met zo'n keuring zou je formeel de fouten eruit moeten halen.' Volgens hem zijn er eens in de drie jaar ook controles van de zeilen en de katrollen, waarbij eveneens naar de masten wordt gekeken.

Een van de oorzaken voor het afbreken van de mast, zou een harde windvlaag kunnen zijn, zegt Hoekstra. 'Misschien in combinatie met een grote golf. Het is een merkwaardig ongeval. Eigenlijk kun je als schipper niet heel veel gekke dingen doen die zoiets kunnen veroorzaken.'

Het schip Amicitia werd vroeger gebruikt als vrachtschip voor biertransporten. Inmiddels is het omgebouwd tot een zeiljacht met zeven tweepersoonskamers.

Technische specialisten van de Landelijke Eenheid van de politie proberen de oorzaak van het ongeluk te achterhalen. De Onderzoeksraad voor Veiligheid doet een verkennend onderzoek.